עמוד:289

כעבור כמה ימים נתפס האריה במלכודת חבלים של ציידים. העכבר שעבר שם במקרה, אמר לאריה שלא ידאג, כי הוא יציל אותו מיד. העכבר כרסם בשיניו החדות את החבל והאריה יצא לחופשי. האריה הודה לעכבר וחשב בליבו שלעולם אין לדעת מי עשוי לעזור לך בעת צרה. א. כתבו את המשל מחדש. המירו את הדיבור העקיף לדיבור ישיר. הקפידו על פיסוק מתאים ועל פועלי אמירה מגוונים. לדוגמה: אמר האריה: " ", השיב העכבר: " ". ב. השוו בין הכתיבה בדיבור ישיר לכתיבה בדיבור עקיף. מה ההבדל לדעתכם? ג. למרות הלעג שחרר האריה את העכבר. )שורה 5( .1 כתבו מה סוגו התחבירי של המשפט. .2 המירו את המשפט למשפט מאוחה )קשר של איחוי(. .3 באיזה מילת קישור השתמשתם? מהו הקשר הלוגי שהיא מציינת? ד. לעולם אין לדעת מי עשוי לעזור לך בשעת צרה. )שורה 9( על פי משפט זה כתבו הנחיה בגוף שני לאדם שאינו נוטה לסייע לאנשים. שיעור :11 דיוקי תחביר בשיעור זה יוזכרו עניינים אחדים הקשורים לבנייה נכונה של משפטים, ולשימוש הנכון בצירופים ובמילות הקישור. התאם דקדוקי התאם נושא-נשוא - בין נושא לנשוא חייבת להיות התאמה במין ובמספר. ועידת הצופים של קנדה תתחיל מחר בבוקר. הנשוא תתחיל )נקבה, יחידה, גוף שלישי( מתאים לנושא ועידה )נקבה, יחידה, גוף שלישי(. בכל פעם שהנושא משתנה במין או במספר, הנשוא משתנה בהתאם: נוסע, נוסעת, נוסעים, נוסעות. יש התאמה בין הנושא לבין הנשוא )הפועל(. אם הנושא ביחיד - הפועל ביחיד, אם הנושא ברבים - הפועל מתאים את עצמו לרבים, אם הנושא בנקבה - גם הפועל בנקבה. התאמה זו נקראת התאם דקדוקי. דוגמה: נפתחה תערוכת מאיירי הספרים. כאשר הנושא הוא צירוף שמני "כבד" מצאו את גרעין הצירוף והתאימו את הנשוא לגרעין. דוגמות: נציגית ההורים של בית-הספר לאמנויות הוציאה מכתב. סדנה שנתית לאומנות המיצג בארץ מוצעת לכל העובדים.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר