עמוד:247

את המאבק למען זכות בחירה לנשים בבריטניה הובילה קבוצת נשים מן המעמד הבינוני 20 והגבוה ממנצ'סטר שהקימה את "איחוד הנשים החברתי והפוליטי" )1903(. נשים אלה נאבקו בדרכים רבות: הפגנות רחוב, תעמולה, ניסיון לשכנע חברי מפלגות בצדקת טענותיהן ועוד. התגובה לפעילותן הייתה בוז ולעג, ודרישותיהן נדחו. כשראו הנשים שמאמציהן לא הועילו - החלו לנקוט מעשי אלימות: הן ניסו להיכנס לפרלמנט תוך עימות פיזי עם השוטרים שחסמו את דרכן, ניסו לחדור למשרדו של ראש הממשלה ברחוב דאינינג 10 בלונדון, השליכו ביצים 25 על פקידי ממשלה, ניפצו חלונות של בתי כלבו, כבלו עצמן לפנסי רחוב ועוד. חלק מן הנשים נאסרו, אך המשיכו במאבקן בכלא, והכריזו שביתת רעב. השלטונות החליטו לשבור את שביתת הרעב, ולמרות סירובן הן הואכלו בכוח, בכפייה ובאכזריות. מאבק הנשים למען זכות הבחירה לא הצטמצם לבריטניה בלבד; המאבק התפשט בהדרגה ברחבי אירופה, הגיע עד ארצות הברית והוכתר בהצלחה. בהדרגה הוענקה זכות הבחירה 30 לנשים: לראשונה בניו זילנד )1893(, אחר כך - בפינלנד ובנורווגיה )1907(, ורק אחר כך - בעשור השני של המאה ה20- בבריטניה ובארצות הברית. תהליך זה של הענקת זכויות פוליטיות לנשים התרחב והתפשט ליתר מדינות אירופה. מתוך: קציעה אביאלי-טביביאן, מסע אל העבר - עולם מודרני נולד, המאה ה,19- ,2003 מטח, עמ' 64 הבנה והבעה א. מה היה מצב הנשים, ומדוע החלו להיאבק על זכויותיהן? ב. מה היו דרכי המאבק, וכיצד החריפו? ג. מה יחסכם אל מאבק הנשים בעבר? האם המאבק היה מוצדק? האם חל שינוי מאז? כתבו את דעתכם בשתי פסקות. היעזרו בקטע. ד. לפניכם משפט שחלקיו נתחמו. קבעו את תפקידו של כל חלק: נושא, נשוא, משלים פועל, משלים שם )לוואי(. בדרך כלל עסקו נשים בנות המעמד הגבוה בפעילות צדקה בקהילתן )שורה 6(. ה. לפניכם משפט נוסף. קבעו את תפקידו של כל חלק. נשים מעטות אף החלו ללמוד באוניברסיטאות מיוחדות לנשים. )שורה 11( ו. לפניכם משפט נוסף. קבעו את תפקידו של כל חלק. את המאבק למען זכות בחירה לנשים בבריטניה הובילה קבוצת נשים מן המעמד הבינוני הגבוה ממנצ'סטר. )שורה 19( ז. לפניכם צירוף שמני ובו מסומנים הלוואים. קבוצת נשים מן המעמד הבינוני הגבוה ממנצ'סטר. )שורה 19( קבעו בכל לוואי את סוגו )שם תואר, סומך, כמת, צירוף יחס, כינוי שייכות(

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר