עמוד:63

שיעור :8 משמעויות הבניינים לשורש יש משמעות וגם לתבנית עשויה להיות משמעות. בשיעור זה תלמדו אילו משמעויות מובעות על-ידי הבניינים השונים. תרשים: משמעויות הבניינים משמעויות הבניינים ▼ ▼ ▼ פעיל סביל בין פעיל לסביל רגיל - כתב, לבש, פגש, כתוב, נכתב, הכתב חזרה )אל עצמי( - קשט, חבק לבוש, הלבש, הפגש, התלבש, התקשט גרימה - הכתיב, הלביש, קשט, מחבק, הרגם שינוי והתהוות - הפגיש, הרחיב, הרגים התרחב, הסמיק, נרגם הדדיות - התכתב, התחבק, נפגש תבניות הפועל מביעות משמעויות. ניתן לחלק את המשמעויות לפעיל מול סביל, ולקבוצת ביניים - "בין פעיל לסביל" - חזרה, שינוי - התהוות והדדיות. משמעויות הפועל בסיפור קראו תחילה את הקטע הסיפורי ושימו לב לפעלים המופיעים בו. הכדור נזרק בכוח רב והריץ את רותי בעקבותיו עד לפינה מרוחקת של המגרש, שם ניצב לוח המודעות הגדול. עיניה קלטו: "תיאטרון הנוער יחדש בעונה הבאה את ההצגה 'המערה המסורתית'". המודעה שנכתבה בכתב יד מרושל, כנראה על-ידי אחד התלמידים, הפתיעה את רותי ושימחה אותה. היא הופתעה כיוון שאורי לא כתב לה על כך אף מילה, ושמחה כי זאת עוד הצלחה בשבילו. האם ההצגה באמת תחודש, ואורי ישחק בה שוב? בחוסר התלהבות זרקה רותי את הכדור לעבר חבריה, שחיכו במגרש. באותו רגע גם נשמע הצלצול, והיא רצה לכיתה. בקושי שמעה את מה שהמורה לימד, ורק כשהכתיב את סיכום הנושא, כתבה בדבקות כל מילה, אבל חשבה על דבר אחר: על המסיבה בשבוע הבא. הרי גם אורי הוזמן! כעבור שבוע, בדרך הביתה, היה ברור לה שהחורף נחלש ונפרד מהארץ, והאביב נוכח, כי ענני הגשם השחורים נעלמו, ובשולי הכבישים שוב נמכרים תותים אדומים שהבשילו. אחרי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר