עמוד:144

ב. גבוה - מה ההבדלים בקונוטציה ובמשלב בין המילים במשפט הבא? קונוטציה משלב גבוה. גבה קומה. ענק. שחקן הכדורסל נראה תמיר. ארך רגליים. רם. טאוויל. ג. בנו רשימת מילים דומה למילה עשיר. כתבו מילים בעלות קונוטציה חיובית, שלילית או ניטראלית. ציינו את הקונוטציה ואת המשלב. מילים קונוטציה משלב עשיר פעילות :13 כתיבת מאמר לפי שדה סמנטי פתגם ישן אומר הצחוק יפה לבריאות, כלומר - הצחוק משפיע לטובה על הבריאות. א. הוסיפו מילים לשדה הסמנטי של המילה צחוק שלמטה. ב. מה ההבדל בין צחק מ,... לבין צחק על, שם לצחוק את...? הסבירו במילים שלכם. ג. כתבו ניגודים לשדה הסמנטי של צחוק: בכי, עצב. ד. כתבו מאמר קצר על הקשר בין צחוק לבין בריאות. ראשית הגדירו צחוק )היעזרו במילונים(, ואחר כך הסבירו את הקשר בינו לבין בריאות טובה. אל תשכחו לצטט את הפתגם. תוכלו להיעזר בשדה הסמנטי של צחוק. מילים בשדה הסמנטי של צחוק: צחק, גיחך, חייך, הומור, שמחה, קולות צחוק, מצחיק, התפקע מצחוק, חיוך, שמחה, עליזות, צהלה, גיחוך, חוסר רצינות, הקלה, בידור, סטנד-אפ, אופטימיות, העדר לחץ, קריקטורה, בדיחה. פעילות 14 קראו את הקטע הבא, וענו על השאלות שאחריו. החלום הוא תופעה גופנית ונפשית, היצירה השכלית של השינה, השונה מהיצירה השכלית של העירות. עד התקופה המודרנית, במשך מאות שנים, נתפסה השינה כמוות, והחלום שימש הנציג הכמעט יחיד שלה. לכן, בסיפורי המקרא ובמיתוסים שונים קיבל החלום משמעות מיסטית, ויוחסה לו יכולת נבואית ותקשורת עם העולם העל–טבעי. בתחילת המאה נתן פרויד מקום מרכזי לחלום בהבנת נפש האדם. לדבריו, "החלום הוא דרך המלך לתת–ההכרה". פריצת–דרך מחקרית נעשתה בשנות ה–50 עם גילוי "שנת החלום" או שנת הרע"מ. מתוך: ירון דגן, משקפיים, גיליון ,26 יוני 1996

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר