עמוד:97

פעילות :6 שיעור תרבות קראו שוב את הטקסט "שיעור תרבות" שבעמ' .83 א. מנו כמה שיותר אמצעים רטוריים בטקסט והביאו דוגמה לכל אחד מהאמצעים. ב. מה תורמים כל האמצעים הרטוריים לטקסט זה? פעילות משלבת :7 אמצעים רטוריים במאמר שכנוע עיינו במאמר "היש עוד מקום פנוי לטלוויזיה בביה"ס?" בעמ' ,80 וענו על השאלות הבאות. א. ודווקא היא הטלוויזיה - ספק מידע אדיר, סוכנות דגמון אוניברסלית שמראה לכל תושבי "הכפר העולמי" דרכי התנהגות, לבוש, צריכת תרבות ומה לא, מכשיר שתופס גם בימים אלה מקום מרכזי בחיי התרבות של רוב המין האנושי, אותה קופסה חכמה שתמונותיה השתלטו על זמנם הפנוי של ילדים ובני נוער... לא הצליחה לעבור את מבחן בית–הספר. )פסקה 1( .1 מהו המבנה התחבירי המיוחד למשפט זה? .2 מה תורם אמצעי רטורי זה? .3 מצאו במאמר משפט נוסף במבנה תחבירי זהה. ב. .1 בפסקה 7 הכותבת בחרה להביא סיפור אישי. מה מטרתה בהבאת סיפור זה? .2 כתבו את עיקרי הפסקה בקצרה במילים שלכם. ג. מהי הנימה שהכותבת משתמשת בה? הביאו שתי דוגמות הולמות מן המאמר. ד. בפסקה 1 הכותבת משתמשת בשמות תואר בעלי קונוטציה חיובית. לאיזו מטרה הם משמשים? במה הם תורמים להעברת המסר? ה. בכותרת המאמר: "היש עוד מקום פנוי לטלוויזיה בביה"ס?" נעשה שימוש באמצעי רטורי. .1 מהו האמצעי הרטורי? .2 הסבירו את תרומתו להבהרת עמדתה של הכותבת. .3 הביאו מן המאמר דוגמה לאמצעי רטורי זהה. ו. בשורה 20 כתוב: ...על– אף שכולם מודעים לעובדה, שעולם שלם מתחנך במודע או שלא במודע, ברצון או שלא ברצון לאורה. ציינו 2 אמצעים רטוריים המופיעים במשפט. לאיזו מטרה השתמשה הכותבת באמצעים אלה? ז. איך אפשר שלא לשתפה בחיי בית–הספר, כאשר מחוץ למתחם המוסד החינוכי היא חלק מחיי היומיום?! )שורה 28(. במשפט זה קיימת נימה של נחרצות. מה יוצר את אפקט הנחרצות? כיצד זה תורם למחברת להבהיר את עמדתה? ח. .1 מה הם התפקידים של הסוגריים בשורות ,3 19 ו42-? .2 מדוע הכותבת משתמשת במירכאות בביטוי "הכפר העולמי" )שורה 5(? .3 מה מטרתם של הקווים המפרידים בשורה 8 ובשורה 9?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר