עמוד:96

יו יה / אלון אולארצ'יק קיבלתי עונש קצת מוגזם שפטו אותי למוות ישבתי על כיסא חשמל נפרדתי מהפרייבט לו יכולתי לפחות להחליף ת'כיסאות כי אומרים בדרך כלל משנה מקום משנה מזל יו יה אני שואל הי יו יה אתם עונים הי יו יה האם זה פייר? הי יו יה אתם לא יודעים לו היה פחות טיפש אז ודאי ידע שיש גם תוספת לפתגם ראה דרכיה וחכם יו יה... בן דוד שלי רצה לשחות כדי לצוף קבוע למד שחייה בהתכתבות אצל מציל ידוע כשנכנס סוף סוף לים תוך שניות הוא נעלם שניים קפצו אליו מיד טובעים השניים מן האחד. יו יה... מתוך: התקליט סיפורי פוגי פעילות משלבת :5 חזרות רטוריות קראו את פסקות 3-1 במאמר השכנוע "להכניס את החיים האמתיים" בעמ' .105 יש בהן חזרות רטוריות על מילים ועל מבנים. א. סמנו בקטע חזרות על מילים. ב. סמנו חזרות על מבנה משפט )אין צורך לנתח את התפקיד התחבירי(. ג. מה חזרות אלה משיגות? ד. בשורות 10-8 יש תבנית ניגודית: ניתן לראות שברוב המקרים מערכת החינוך... , ואילו החיים... . כיצד התבנית הזאת תורמת למטרתו של הכותב? ה. לראייה אנו עדים פעמים רבות למצב שבו מורים עומדים... שורות 4-3 - הכותב משתמש כאן בגוף ראשון רבים. כיצד שימוש זה מסייע לו בביסוס טענתו? ו. המוען חושף את קולו האישי בכותבו כך: חיפשתי תכנית שתיתן מענה... )שורה 11(. מה מטרת חשיפה זאת? פעילות משלבת :4 אמצעים רטוריים בשיר זמר קראו את השיר "יו-יה". א. מה יוצר את ההומור בשיר? שימו לב למילים ולביטויים דו-משמעיים, והסבירו על מה הם מבוססים. ב. שימו לב גם למילות סלנג )משלב נמוך(, כגון: פרייבט. מהן המילים הנרדפות להן? לשם מה שובצו מילות הסלנג בשיר? אח שלי אסף בולים לכן עבד בדואר היה מחלק ת'מכתבים קיבל אפילו תואר יום אחד פקח הבחין שאסף גם מכתבים מהג'וב מיד פוטר כי יש סוף לכל דבר. יו יה... היה לי דוד כזה בטלן שהתעצל לנוח היה הולך לנמלה חוזר בלי מצב רוח

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר