עמוד:94

םיפיט ■ בטקסט שכנוע משתמשים באמצעים רטוריים מגוונים כדי להשפיע על הקוראים. ■ תפקידי האמצעים הרטוריים הם בעיקר: להדגיש עניין, לעניין ולמשוך תשומת לב, להתקרב אל הנמענים וליצור תחושת אמינות ולהמריץ לפעולה. ■ כאשר אתם מחפשים אמצעים רטוריים בטקסט, שימו לב לאמצעים הבאים: מילים נרדפות, ניגודים, דו-משמעות, מילים טעונות, לשון ציורית )דימויים, מטפורות, האנשות(, הגזמה, אירוניה, חריגה במשלב )שימוש בסלנג או בלשון גבוהה(, חזרה על מילים או מבנים: משפטים כוללים, משפטי ייחוד, משפטים קצרים, שאלה רטורית, ציטוט, פנייה לנמענים, נוכחות מוען/ת, פיסוק רגשני )ריבוי סימני קריאה, סימני שאלה וכדומה(, משחקי לשון ושבירת צירוף כבול ומבנים מודאליים )שם הפועל, ציווי(. ■ שימו לב גם לחלקי מבנה גדולים כגון: סיפור, דוגמה, נתונים, נימוקים. םילגרתמ פעילות :1 אמצעים רטוריים במכתב לפניכם קטעים ממכתב תודה נרגש, ששלחה סטודנטית לקוית למידה אל הנהלת האוניברסיטה הפתוחה, לאחר שהצליחה לסיים את לימודיה לתואר ראשון. קראו את המכתב, וענו על השאלות שאחריו. מכתב תודה צריך להבין שאחרי שתים– עשרה שנות לימוד, שבהן עברתי שבעה מדורי גיהינום )ולא, זו לא הגזמה(, אחרי שמשפטים כמו "לילדה יש פוטנציאל אך היא לא מנצלת אותו" ו/או "חבל על הזמן של המורה, הילדה לעולם לא תדע מתמטיקה", משפטים כאלו נשמעו אין–ספור פעמים, פתאום, בפעם הראשונה באים ואומרים לי: "אנחנו יודעים שיש לך פוטנציאל, ואנחנו יכולים ומוכנים לעזור לך לממש אותו". ... יום אחד קיבלתי מכתב, ובו נשאלתי אם אני מעוניינת לקחת חלק בקבוצת לימוד "מיוחדת", במקצוע ספציפי הידוע כקשה במסלול הלימוד שלי. התגובה הראשונית הייתה: "לא! חס וחלילה... אני??? בקבוצה כזאת? עם אנשים כאלה?? לעולם לא תתפסו אותי שם!!!" ... פעם, פסגת שאיפותיי הייתה להתקבל לתואר ראשון; זה נראה חלום רחוק ובלתי מושג, ונכון לעכשיו אני בדרך לסיום התואר הראשון וברור לי שאני ממשיכה ישירות לתואר השני, ואתם יודעים מה? אולי אפילו בעוד כמה שנים יתוסף לשמי גם התואר ד"ר. ... פתגם סיני עתיק אומר: "אל תיתן לילדך דגים, למד אותו לדוג". אז אנשי האו"פ, אנא, תנו לנו "חכה" שבאמצעותה נוכל לספק את הרעב לרכישת ידע בהמשך הדרך. ותודה על ה"דגים" שנתתם לנו עד כה ועל כך תבורכו. קטעים מתוך: עדכן האוניברסיטה הפתוחה, גיליון ,29 יולי 1998

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר