עמוד:78

ד. מילים טעונות - למילים רבות בטקסט יש מטען רגשי שלילי, כגון: רעה, השמנה. .1 הביאו דוגמות למילים כאלה. .2 מה הכותבת מבקשת להשיג באמצעות השימוש במילים אלה? שעת כושר התקופה המודרנית בחברה המערבית ובישראל מאפשרת לכולנו תנאי חיים משופרים ונוחים, אולם אלה פוגעים במבנה הפיסי של גופנו, בתכונותיו ובאפשרויותיו להתנועע. חיי היום–יום תובעים מאיתנו פחות פעילות ותנועה בניגוד לדרישות הגוף. כמו כן, רובנו נתונים ללחצים, למתחים נפשיים ולהפרעות ריגושיות, הגורמים לרמת עצבנות גבוהה; על כל אלה משלם גופנו מחיר גבוה, המאיים על בריאותנו ולעתים גם על חיינו. תוך כדי קיום שגרת החיים היום– יומית איננו נותנים את הדעת על כך, שלמעשה אנו נכנעים לנוחות ובוחרים במרבית הפעמים בדרך הקלה. להעדר הפעילות יש השפעה רעה על תפקוד הגוף כולו: כוח השרירים, גמישות המפרקים, פעולת הלב והריאות ומחזור הדם. שרירינו יתכווצו ויתחזקו אם נאמן אותם כראוי. יש לאמנם, כדי לאפשר להם לשאוב כמות מספקת של דם להפעלת הלב. עלינו לדאוג לכלי הדם, כדי לאפשר מעבר נוח של הדם במסלוליו ולייעל את עבודתם המשותפת של הלב והריאות בצריכת חמצן ובאספקתו. העדר פעילות גופנית יגרום להשמנה, לעיוות צורת הגוף ולניוון. הזנחה או זלזול בנושא זה עלולים לפגוע בתפקודינו ובבריאותנו. מתוך: חיה הלפרין, שעת כושר, ,1987 הטלוויזיה החינוכית הישראלית וכנרת פעילות :2 הרחבת הטקסט הרחיבו את טקסט השכנוע שבפעילות הקודמת, והוסיפו 2 פסקות שיתאימו להשתלב בטקסט: א. בפסקה אחת הביאו דוגמות והמחשות מחיי היום-יום לטענה המוצגת. ב. בפסקה שנייה הוסיפו מסקנות והמלצות לפתרון הבעיה. פעילות :3 נושא אחד, סוגה שונה שני הטקסטים הבאים עוסקים באותו הנושא: הרעלת הנשרים בגולן, אך לכל קטע יש גישה שונה. א. קראו ברפרוף את שני הקטעים. שימו לב שלאותו נושא אפשר לכתוב סוגים שונים של טקסט: מידע, ביקורת, סיפור וכדומה. ב. קבעו את סוג הטקסט של כל קטע )סיפור, טקסט מידע, טקסט ביקורת, מכתב, פרסומת(. ג. נמקו לפי מה קבעתם את סוג הטקסט. קטע ,1 סוגה: ... נימוק: ... קטע ,2 סוגה: ... נימוק: ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר