עמוד:54

בדברים י"ז פסוק 14 כתוב שהמלך צריך להיבחר ע"י ה', ואילו במלכים א פרק א פס' 5 אדוניה "ממליך את עצמו" - אדוניה עובר על חוק המלך. בהשוואה שנייה כתוב כי באותו פרק פס' ,15 אסור לה להרבות סוסים, ובפס' 20 כתוב שאסור להגזים בפאר. אדוניה במפורש עובר על החוק ועושה לו סוסים פס' 5 "ופרשים" ומתפאר. א. קראו שוב את השאלה )המופיעה בפעילות 1(. ב. קראו את תשובת התלמידה בעיון. ג. בכתיבת התשובה התלמידה לא התייחסה לכל מה שנתבקשה. כתבו מאיזה חלק היא התעלמה. ד. כיצד הייתם פותחים את החלק שחסר? ה. הציעו תיקונים ושיפורים לניסוח. פעילות :4 תשובה של תלמיד לפניכם שאלה מתוך בחינה בסוציולוגיה. קראו אותה, וענו על השאלות שאחריה. שאלה בסוציולוגיה: סכמו בקצרה את בעיית האובייקטיביות של המחקר הסוציולוגי. הסבירו כיצד מנסים הסוציולוגים לפתור בעיה זו. א. סמנו בשאלה את מילות ההוראה. ב. קראו את תשובת התלמיד שלפניכם. ג. נסו לשפר את הניסוח של התשובה. תשובת התלמיד הסוציולוגים עוסקים בהתנהגות החברתית של בני האדם, במחשבות שלהם, ברגשות, בדעות וכו', למרות זאת יש סיכוי שהערכים שלהם, הדעות שלהם, הרגשות וכדומה ישפיעו על תוצאות המחקר שהם עורכים. בעצם אפשר לקבוע שיש כאן פגיעה באובייקטיביות של המחקר הסוציולוגי, וזה לא קיים במדעים שאינם עוסקים בבני אדם. שתי מנגנונים עיקריים עלולים לעזור בפתרון הבעיה: מצד אחד ההכרה וההודאה בקיומם של ערכים אישיים, מה שנקרא שהחוקרים מודעים להשפעה שלהם על המחקר, ומצד שני השימוש בנוהלי מחקר שיטתיים ומקובלים על כל החוקרים. מתוך: יעל אנוך, האדם בחברה - מבוא לסוציולוגיה, ,1986 יחידה ,12 האו"פ, עמ' 72 פעילות :5 הערכת תשובה )הבעה בעל–פה( א. הביאו לכיתה דוגמה לשאלה ותשובה שכתבתם באחד ממקצועות הלימוד השונים, כגון: היסטוריה, תנ"ך, ספרות. החליפו את התשובה עם חבר/ה לכיתה. ב. בדקו: האם התשובה מלאה? האם היא עונה על כל הסעיפים? האם מילות ההוראה הובנו כהלכה? האם הניסוח והכתיב תקינים? ג. הציגו את הביקורת שלכם בעל-פה לפני החבר/ה לכיתה. נמקו את הביקורת שלכם )לחיוב או לשלילה(.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר