עמוד:16

הביטויים המכלילים יכולים להיות מגוונים ושונים. במקום המילה הדבר אפשר לכתוב את המאזכרים: מקרה זה, עובדה זו, עניין זה, בשורה זו, ידיעה זו. )עוד על מילים מכלילות ראו בעמ' .125( לפניכם דוגמות של ביטויים מכלילים בתפקידי מאזכרים, לשימושכם בכתיבה: מסקנה זאת, קביעה זאת, הנחה זאת, בעיה זאת, תופעה זאת, דוגמה זאת, פרטים אלה, מידע זה, ידיעות אלה, תחושות אלה, פירושים אלה, נתון זה, טיעונים אלה, תפיסה זאת, גישה זאת, נסיבות אלה, השערה זאת, החלטה זאת מקדמי ארגון אמצעי אחר ליצירת תקשורת ברורה וליצירת קישוריות הוא שימוש בהערות על תוכן הטקסט ועל מבנהו. הערות כאלה נקראות מקדמי ארגון, ביטויי התכוונות, כי הן מבטאות את כוונת הכותב/ת ואת הארגון )המבנה( של הטקסט. לביטויים אלה יש תרומה חשובה גם לקוראים וגם לכותבים. לפניכם דוגמות של מקדמי ארגון - ביטויים של כוונת הכתיבה ושל ארגון הטקסט: מטרת המאמר היא... , בתחילה... , לסיכום... , לסיום, לדוגמה, הנה כמה דוגמות ל... , להלן סיבות אחדות ל... , ארבעה שלבים בתהליך זה, בשלב ראשון, בתחילה... לאחר מכן... , בשנת... , לתופעה זאת היבטים שונים, הקושי הוא... , הטענה היא... , ראוי לציין ש... , מעניין במיוחד... , חשוב להבין ש... םיפיט ■ לכידות - טקסט טוב הוא טקסט לכיד ומקושר. בכתיבה שימו לב ללכידות של הטקסט: כל המשפטים צריכים להיות קשורים לנושא. בפסקה כל המשפטים צריכים להיות קשורים לרעיון של הפסקה )להיגד הראשי(. ■ קישוריות של טקסט נוצרת על-ידי אמצעי קישור שונים: מילות קישור )משום ש,... למרות ה,... כתוצאה מכך(, מאזכרים )הם, אלה, אותם, דבריהם, עניין זה( וחזרות על המילה )הדרך, בדרך, מסלול זה(. ■ כאשר קוראים טקסט, כדאי לשים לב למילות הקישור. הן מביעות את הקשר הלוגי )הוספה, ניגוד, סיבה( בטקסט, והן עוזרות להבין אותו. ■ כאשר כותבים טקסט, חשוב להשתמש באמצעי הקישור השונים. חברו בין המשפטים ובין הפסקות באמצעות מילות קישור. היעזרו בטבלת מילות הקישור בעמ' 14 )תוכלו לצלם אותה(. נסו לדייק במילות הקישור ולגוון אותן. ■ כדי לא לחזור שוב ושוב על אותם המילים והצירופים, השתמשו במאזכרים )הם, אותם, לשמרם(, בביטויים מכלילים )נתון זה, עובדה זאת(, ובמילים נרדפות )הדרך, מסלול זה(.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר