עמוד:80

פעילות :5 אמצעים רטוריים א. מהי התופעה שמוזכרת בקטע "דבר העורך" בפעילות 3? ב. מהו יחסו של הכותב לתופעה זו? הביאו דוגמות. ג. סמנו בקטע זה מילים טעונות - ביטויים טעוני רגש, סובייקטיביים. ד. הקטע פותח ומסיים באמצעים רטוריים. מה הם האמצעים? מה מטרתו של הכותב בהשתמשו באמצעים אלה? פעילות משלבת :6 מאמר שכנוע המאמר הבא הוא טקסט שכנוע. קראו אותו, וענו על השאלות שאחריו. היש עוד מקום פנוי לטלוויזיה בביה"ס? אילנה רימלט מבט מסתקרן המחפש את הטלוויזיה בין כותלי ביה"ס גם כיום, בעיצומו של עידן טכנולוגי הנוגע כמעט בכל חלקה בחיינו, עשוי להיות מופתע למצוא את המכשיר "הצנוע" כשהוא נחבא אל הכלים במרתף המוסד החינוכי, או אי–שם באחד האולמות )לא בכיתה( כבוי בשיטתיות מתעלמת לאורך רוב שעות הלימוד. ודווקא היא, הטלוויזיה - ספק מידע אדיר, סוכנות דיגמון אוניברסלית שמראה לכל תושבי "הכפר העולמי" דרכי התנהגות, לבוש, צריכת תרבות ומה לא, מכשיר שתופס גם בימים אלה מקום מרכזי בחיי התרבות של רוב המין האנושי, אותה קופסה חכמה שתמונותיה השתלטו על זמנם הפנוי של ילדים ובני נוער ללא צורך בשכנוע מתודי או דידקטי, אותו מדיום רב תצוגה ורב יכולת המחשה - אותה טלוויזיה רבת עוצמה שעברה את מבחן הכניסה לכל בית בעולם - לא הצליחה לעבור את מבחן בית–הספר. גם השמרנים מבין אנשי החינוך לא יכולים להתעלם ממנה ולהכחיש את תכונותיה הכובשות, המרתקות והמשפיעות של הטלוויזיה, כאשר מדובר בהבאת מידע רב ומורכב והצגתו בכל זוויות הצילום ובכל הקולות האפשריים, בחשיפה לעין–כול עובדות ותופעות נסתרות מעין האדם, בהדגמת מושגים ותהליכים מופשטים במטפורות חזותיות צבעוניות, בהמחזה טובה של סיפור, בפתיחת אשנבי הצצה לנעשה בעולם, בהצגת דגמים של התנהגות וערכים שגם כדאי לחקותם וידוע שהיא גם יודעת לטפל בנושא כבד משקל בפנים מחייכות, לפנות ישירות לכל צופה באותו הזמן ולערבו רגשית בנעשה על המרקע. והנה גם כיום, כאשר עלות מכשיר טלוויזיה אינה עוד מחיר של מצרך יקר, מיעוט מקלטי הטלוויזיה והווידאו במוסדות החינוך )לא רק בארץ( יכול להעיד על יחס המערכת והמורים כלפי השימוש בטלוויזיה בכיתה, למרות שכולם מודעים לעובדה, שעולם שלם מתחנך במודע או שלא במודע, ברצון או שלא ברצון לאורה. אז מדוע הטלוויזיה לא עברה את מבחן בית–הספר? הטיעונים החינוכיים נגדה נולדו עם הופעתה: היא חד–סיטרית, לא אינטראקטיבית, אינה משתפת פעולה עם הלומד, היא המונית ושטחית, היא טובה בהמחשה, אך מתקשה לעסוק ברעיונות מופשטים, תמונותיה מתחלפות במהירות ומקשות על הצופה הצעיר לקלוט ולזכור את המסרים שלה, ועוד טענות "נגד", נכונות וצודקות כשבצדן מצויות תכונותיה המרתקות של הטלוויזיה. 10 15 20 25 פסקה א פסקה ב פסקה ג פסקה ד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר