עמוד:8

מאיתור הנושא הנדון בכל פסקה קל להגיע אל כתיבת הסיכום של הטקסט. לשם כך מאתרים את הנושא הנדון המשותף לכל הפסקות, ומכלילים: כותבים את הסיכום במבט-על, "ממעוף הציפור". יש לכתוב את ההיגדים הראשיים במילים שלכם, לקשר ביניהם ולהרחיב מעט לצורך הסבר. בכתיבת הסיכום יש להקפיד על המבנה המקובל של הסיכום. ציינו בפתיחה את "תעודת הזהות" - שם המאמר, שם המחבר/ת ושם הפרסום וכן את המטרה. בגוף הסיכום ציינו כיצד המחבר/ת מנסה להשיג את מטרתו/ה - מה הם הנימוקים, הדוגמות וכדומה. בסוף הסיכום - הכלילו והוסיפו מסקנה. קישוריות מילות הקישור מחברות בין משפטים ובין פסקות. בקריאה של טקסט כדאי לשים לב אליהן, כי הן חלק מרמזי התוכן של הטקסט. בכתיבה יש לקשר בין המשפטים ובין הפסקות בעזרת מילות קישור מתאימות. סוגות ■ טקסט מידע - מטרתו למסור מידע: עובדות, נתונים. בטקסט מידע יש, בדרך כלל, רק עובדות. אין רגשות, אין דעות, אין נוכחות של המוען )הכותב/ת(, ואין פנייה אל הנמען )הקורא/ת(. ■ דיווח הוא סוג של טקסט מידע. כאשר מדווחים על ניסוי או על משימה, כדאי להתמק בעובדות: לציין את הנסיבות לדיווח, את המשתתפים, לתאר את מהלך הניסוי ולסיים במסקנות. ■ טקסט שכנוע - מטרתו לשכנע ברעיון מסוים, ולכן יש בו דעה של המוען )הכותב/ת(. כדי לשכנע משתמשים, בדרך כלל, במבנה הטיעון: מציגים את הטענה, מביאים נימוקים ודוגמות לנכונותה, ומסיימים במסקנות או בהמלצות. טקסט שכנוע משתמש באמצעים לשוניים לשכנוע, כגון: בפנייה לנמען )אתם, ראיתם, תחשבו(, בשאלות רטוריות, בחזרות, במשפטים קצרים, בשימוש בסלנג, ובדו-משמעות. ■ במכתב רשמי יש להקפיד על חלקי המכתב המקובלים )תאריך, פנייה, חתימה, גוף המכתב, פתיחה וסיום(, ובעיקר יש להקפיד לכתוב את כותרת "הנדון". מכתב רשמי צריך להיות מדויק וענייני: יש לציין רק את העובדות החשובות למטרתכם, ולהקפיד על קישוריות, על משלב גבוה )ללא סלנג(, על כתיב נכון ועל פיסוק. ■ טקסט מפעיל הוא טקסט המכיל הוראות לפעולה. הוראות יש לנסח בקיצור, ולפרק את הפעולה השלמה לשלבים. האמצעים הלשוניים להבעת הפעולה בהוראות הם: פעלים בצורת ציווי, בצורת "סתמי" )הווה-רבים( ובשם הפועל.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר