עמוד:7

שיעור :1 חזרה בשיעור זה תחזרו על כל מה שלמדתם בספר 1 בעזרת טקסטים ובעזרת פעילויות מסכמות. לומדים נסיבות השיח כל טקסט )שיחה, מאמר, סיפור( מתרחש בנסיבות מסוימות. כדי להבין את הטקסט, יש להבין את נסיבות השיח: מוען )מי אמר?(, נמען )למי נאמר?(, מה נאמר? )מטרה, תוכן(, מתי ובאיזה מקום נאמר? מה הערוץ? )דיבור, כתב, ה"במה"(. לפני הקריאה כדי להבין טקסט טוב יותר, כדאי להתיידד אתו עוד לפני הקריאה. לשם כך מומלץ להיעזר ברמזי תוכן - "תעודת הזהות" של הטקסט: לכותרות, לצורה הגרפית של הטקסט, לאיורים ולהמחשות, לשם המחבר/ת ולמקום הפרסום. כדאי לקרוא את פסקת הפתיחה ואת פסקת הסיום, את המשפט הראשון בכל פסקה, ואף לשים לב לביטויי קישור בין הפסקות, ולדלות מכל הנתונים האלה רמזים על הכתוב. כל אלה הם רמזי תוכן. מילים "קשות" בקריאה של טקסטים רבים אנו נתקלים בביטויים לא מובנים, ובהם: מילים עבריות, מילים לועזיות, ניבים. כדי להבינם אפשר להיעזר בהקשר של המילה או של הביטוי. אם זאת מילה עברית אפשר להיעזר במבנה המילה )שורש, משפחת מילים(. במקרה הצורך אפשר לחפש את המילה במילון ולאתר בו את המשמעות המתאימה להקשר. כתיבת תשובה בכתיבת תשובה כדאי לשים לב למילות ההוראה בשאלה )פעלים, כגון: נמקו, תארו, הסבירו(, וכן למילות השאלה ולמילות הקישור. מומלץ לסמן אותם בצבע. כדאי לשים לב גם לחלקי השאלה, לחלוקה לסעיפים ולמספרים. יש להקפיד על תשובה מלאה - תשובה שבתחילתה כותבים פתיח, הכללה. כתיבת סיכום כדי לכתוב סיכום של טקסט, יש לקרוא את הטקסט קריאה מעמיקה, ולמצוא את הנושא הנדון של כל הטקסט. לשם כך יש למצוא את הנושא הנדון בכל פסקה בטקסט. במקרים רבים הנושא הנדון של הפסקה נמצא בתחילת פסקה.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר