עמוד:9

ניתן להציג את הביטוי החיצוני של פעולות הלשון כך: לשון כתובה לשון דבורה קליטה - הבנה קריאה האזנה הפקה - הבעה כתיבה דיבור הבעה בעל-פה היכולת להביע את עצמנו בצורה ברורה ומדויקת היא יכולת חשובה בחיים - לצורך מגע עם אנשים אחרים ולצורך לימוד. הבעה בעל-פה היא שיחה בכיתה או בחברה, סיפור בעל-פה, קריאה בקול, מתן הוראות, מסירת דיווח, הרצאה, דיון פנים אל פנים ואפילו דיבור בטלפון. בספר זה ובספר הבא נעסוק גם בשיפור ההבעה בעל-פה לצרכים לימודיים ומעשיים. למה צריך ללמוד לשון? הלשון חיונית וטבעית לבני האדם: כל תינוק לומד לשון, כולם מבינים לשון, וכל אחד מאתנו שולט בשפה ללא קושי. אם כן, למה בכלל צריך ללמוד לשון? האמת היא שאין צורך ללמוד לשון. אתם כבר יודעים את לשונכם ושולטים היטב בעברית. אך שימו לב: אמנם אינכם צריכים ללמוד את הלשון, אך יש ללמוד על הלשון. מקצוע הלשון בבית-הספר אינו מלמד את הלשון עצמה, ומטרתו אינה ללמד לדבר עברית. מקצוע הלשון מלמד על הלשון שאנו משתמשים בה: על המבנה שלה, על תופעות בלשון, ועל ההיגיון ועל החוקיות בלשון. סיבה נוספת לעיסוק בלשון: יצירות התרבות החשובות שלנו כתובות בשפה העברית: התנ"ך, דברי חז"ל, סידור התפילה, כתובים בעברית עתיקה. יצירות הספרות והשירה כתובים עברית "גבוהה", בדרך כלל, ואם לא נכיר אותה, נפסיד אוצרות שלמים של יופי, של ערכים ושל קשר למקורות. ויותר מכך: הלשון היא "תעודת זהות" של כל אחד מאתנו. אדם שיודע להתבטא בצורה בהירה ומעניינת, אדם שלשונו מדויקת ונכונה - הוא אדם שמרשים את הסובבים אותו, אדם שמתקשר טוב עם סביבות שונות.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר