|
עמוד:12
שיעור :2 לשון ותקשורת הלשון היא אמצעי התקשורת החשוב והמשוכלל ביותר בין אדם לאדם, בין אדם לחברה ואפילו בין אדם לבין עצמו. בשיעור זה נכיר מושגים הקשורים בתקשורת, ואיך מתנהלת שיחה. מדברים ומגלים א. הביאו לכיתה ספר שאתם אוהבים. בחרו מתוכו דו-שיח מעניין. ב. הכינו מראש את הקריאה בקול. ג. קראו בקול את הדו-שיח )אפשר בשניים(. ד. תארו את נסיבות השיחה - היכן ומתי השיחה מתקיימת? מה הרקע לשיחה? ה. מי הדוברים? מה כל אחד מהדוברים מעביר: מידע, רגשות, חוויות, דעות? מה תפקיד הדוברים, ומה הקשר ביניהם )חברים, הורה-ילד, שכנים(? מי מוביל את השיחה? ו. השיחה מתקיימת בתורות - בכל פעם מישהו אחר מדבר. מה הם התורות בשיחה? כיצד הם מסומנים? )קו מפריד? שורה חדשה? נקודתיים? דרך אחרת?( לומדים מוען ונמען אחת המטרות של כל טקסט, כתוב או דבור, היא לקיים תקשורת. בתהליך התקשורת אפשר להעביר מידע על המציאות, להביע רגשות, לשכנע וגם לבצע פעולות )לבקש, להתנצל, להתלונן(. יש גם אמירות שאין בהן העברת תוכן, אלא תפקידן ליצור תקשורת, קשר, יחסי קרבה. למשל: מה נשמע? מה המצב? - שאלות אלה נועדו ליצור קשר, ובהן לא מחכים לתשובה. מי שמדבר או כותב הוא המוען, מי ששומע או קורא את הדברים הוא הנמען. דוגמה: ילד מספר לאביו על טיול עם הכיתה - הילד הוא המוען, האב הוא הנמען, והמטרה היא מסירת מידע. אם הילד מספר לאביו איך נהנה בטיול הוא מביע רגשות. ואם הילד פונה אל אביו ומבקש כסף לטיול - הוא מביע בקשה.
|
|