עמוד:8

החיים להיות בלתי נסבלים, שהרי איך אפשר לחיות בלי לשון? איך אפשר ליצור קשר בלי שפה? איך אפשר להביע דבר-מה בלי לשון? הלשון מלווה כל רגע בחיינו מיום לידתנו, והיא משמשת אותנו בראש ובראשונה לתקשורת יומיומית: "שלום!", "בוקר טוב!", "מה העניינים?", "שמעו איזה סיפור קרה לי...", "מה השעה, בבקשה?" וכדומה. אנחנו מבקשים, מספרים, מתבדחים, מודיעים, שואלים, עונים, מפטפטים, מודים, מזהירים, מברכים, מקללים, ובקיצור: מתקשרים בעזרת הלשון. אך לא רק לתקשורת הלשון משמשת אותנו. אנו משתמשים בה גם להבעה. הלשון מאפשרת לנו להביע את דעותינו, את מחשבותינו ואת רגשותינו. אנו יכולים להביע אותם בעל-פה או בכתב: בשיחה עם חבר/ה או בנאום מעל בימה פוליטית, ביומן סודי הנשמר במגרה או במאמר גלוי בעיתון. ואיך אתם חושבים שאתם חושבים? הלשון עוזרת לנו בפעולת החשיבה. היא נותנת שמות למושגים השונים ו"מלבישה" במילים את הרעיונות. בעזרת הלשון אנו מסוגלים לחשוב על נושאים רבים ומגוונים, לארגן את מחשבותינו, לתכנן, למיין ולבקר את מה שאנו עושים. אנחנו לומדים הרבה מאוד בעזרת הלשון. את מרבית ידיעותינו על העולם אנו רוכשים באמצעות שמיעה או קריאה. ידע עצום מרוכז בספרי עיון, בספרי מדע, בספרות יפה, בעיתונים, בשלטי פרסומת, בכתבות רדיו וטלוויזיה ובאינטרנט. הלשון היא גם מקור להנאה בחיינו, ובלעדיה היו החיים משעממים מאוד. בעצם, מה היינו עושים בלי השפה? איך הייתם מצליחים לדבר )שעות( בטלפון? לשלוח מסרון )(? לגלוש במרשתת )אינטרנט(? להאזין לרדיו? ולקרוא ספר? ולספר בדיחות ולשיר? הבנה, הבעה ולשון אפשר לחלק את כל הפעילות הלשונית, כלומר את כל השימושים שלנו בלשון, לשני תחומים: התחום של קליטת הלשון והתחום של הפקת הלשון. אנו קולטים את הלשון סביבנו דרך ההאזנה ודרך הקריאה. אנו מפיקים לשון - יוצרים לשון - בדיבור ובכתיבה. פעולת הקריאה אינה רק פענוח טכני של ההגיים העומדים מאחורי האותיות, כשם שהכתיבה אינה רישום של סימני הכתב בלבד. כל הפעולות האלה משמעותן העברת מסרים ומשמעויות, מצד אחד, והבנתם מצד אחר.

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר