עמוד:7

מבוא: מהי לשון? שיעור :1 הלשון בחיינו בשיעור זה תלמדו על חשיבותה של הלשון - השפה - ועל התפקידים השונים שהיא ממלאת בחיינו. מדברים ומגלים -32 תלמידים יתנדבו לספר לכיתה על אירוע שהיה להם אתמול )מקרה שקרה, סרט, ידיעה, תכנית טלוויזיה(, ואולי גם יביעו את דעתם על כך. א. ללא מילים - תחילה נסו לספר על האירוע ללא מילים. האם אתם מצליחים להעביר מסר? מה הצלחתם להעביר? ב. במילים - עתה ספרו על האירוע במילים. מה ההבדל? ג. נהלו שיחה )בזוגות או במליאה(: מדוע השפה חשובה? מה היה קורה ללא שפה? מה לא היה קיים? מה לא יכולנו לעשות? מה היה חסר לנו? לומדים הלשון היא כמו אוויר לנשימה אנחנו מדברים בלשוננו בקלות ובטבעיות, כשם שאנו נושמים. אנחנו משתמשים בלשון על כל צעד ושעל בחיינו. למשל, כרגע אתם קוראים. קריאה והבנה הן חלק בלתי נפרד מן הלשון. ומה אתם מתכוננים לעשות אחר-כך? - להכין שיעורים? לשוחח בטלפון? לצפות בטלוויזיה? לשחק עם חברים? לקרוא עיתון? בכל פעולה כזאת אתם משתמשים בלשון. כל פעולה כזאת - דיבור, האזנה, קריאה, כתיבה - קשורה ללשון. אפילו במחשבה ובדמיון אנחנו משתמשים במילים מן הלשון, השפה. תפקידי הלשון בספר "מסעי גוליבר" מסופר על אנשים שראו בדיבור חטא. הם ניסו לבטל את המילים, ובמקום לדבר במילים, הם דיברו בתנועות ידיים ובעזרת חפצים, שגררו אתם כדי להצביע עליהם ולהסביר את כוונתם. אנשים הסתובבו ברחובות, עמוסים לעייפה בחפצים שונים, כדי שיהיו מסוגלים "לדבר" זה עם זה. עד מהרה הפכו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר