עמוד:8

בית המקדש היה מקום מושבם של מוסדות ההנהגה היהודית - הכוהן הגדול והסנהדרין . מוסדות אלה שאבו את כוחם ממעמדו המיוחד של המקדש . בראש בית המקדש עמד הכוהן הגדול , שמוצאו היה ממשפחות כהונה מיוחסות . הכוהן הגדול היה נציג העם לפני השלטונות והיה אחראי לגביית המסים , לביטחונה של ירושלים , ולאספקה סדירה של מים לעיר . הכוהן הגדול כיהן בתפקידו עד יום מותו ורק אז עברה הכהונה בירושה לבנו . תפקידי הקרבת הקורבנות והעבודה במקדש היו בידי כוהנים פשוטים . לעבודה בבית המקדש היה לא רק היבט דתי אלא גם היבט כלכלי . לקיום הפולחן הדתי במקדש נדרשה אספקה שוטפת של בעלי חיים לקורבנות , בׂשמים לקט ֹ ֶרת , ועצים למזבח . המקדש שימש מקור תעסוקה למשרתים בו - הכוהנים והלוויים - והועסקו בו גם עובדים שהיו אחראים לאחזקת המבנה . הסנהדרין הייתה הסמכות המחוקקת והשופטת . היא שימשה בית הדין הגדול והשתתפו בה 70 או 71 חברים . הסנהדרין שימשה גם בית מדרש ומוסד מחוקק עליון ותיקנה תקנות בענייני דת ופולחן . היא השגיחה על העבודה במקדש ורק לה הייתה הסמכות לעּב ַ ֵ ר שנים ׁשלקדׁש חודשים , וכך לקבוע את לוח השנה היהודי . המקדש שימש גם מרכז להוראת התורה . סופרים שישבו בחצר המקדש עסקו בהגהה של ספרי תורה , חיברו מזמורים ותפילות , וה ֹ ורּו תורה לציבור . גם בית הכנסת שימש מרכז לחיים היהודיים בעיר ובכפר , בארץ ישראל ובתפוצות . על פי המקורות לא ידוע בבירור מתי הוקם בית הכנסת לראשונה ואיפה הוקם - ביהודה או בתפוצות . אבל הכול מסכימים כי בתי הכנסת לא נוסדו לאחר החורבן כתחליף למקדש , אלא היו קיימים בארץ ישראל ובתפוצות כבר בראשית המאה ה . 1- בתי כנסת היו בכל מקום שהיה בו יישוב יהודי גדול . בירושלים עצמה היו כמה בתי כנסת וגם בחצר בית המקדש היה בית כנסת . בבית הכנסת התכנס הציבור לקריאה בתורה - פעילות שהתקיימה בצד עבודת הקורבנות בבית המקדש . בתחילה התכנס הציבור בבית הכנסת בחגים ובשבתות , ואחר כך גם בימי חול . בנוסף לקריאה בתורה , התכנס הציבור בבית הכנסת גם כדי לשמוע דָרשות , ללמוד , להתפלל ולדון בנושאים שעמדו על הפרק . כלומר , בניגוד לבית המקדש , שבו נעשתה עבודת האל בעיקר על ידי הכוהנים והעם היה יכול רק לצפות בה , בבית הכנסת נעשתה עבודת האל על ידי הציבור כולו . קיומו של בית הכנסת ביטא את התפיסה כי עבודת האל יכולה להתקיים בכל מקום ובכל זמן , על ידי כל אדם מישראל ולא רק באמצעות עבודת קורבנות . סנהדרין - מושג שמקורו במילה היוונית סינדריֹון , פירושו המילולי : לשבת יחד , ומשמעו : מועצה , התכנסות . הסנהדרין הייתה מוסד משפטי , מחוקק ושופט , וכללה בית מדרש שלימדו בו תורה ועסקו בו בענייני הלכה . בית כנסת - מושג שמקורו במילה היוונית סינאגֹוגה , שפירושה : התכנסות . בית כנסת הוא בית שמתכנסים בו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר