עמוד:235

בדרך כלל נאמר גם הקטע הבא: אב הרחמים שוכן מרומים, ברחמיו העצומים הוא יפקד ברחמים החסידים והישרים והתמימים, קהלות הקדש שמסרו נפשם על קדשת השם, הנאהבים והנעימים בחייהם, ובמותם לא נפרדו, בעקבות שמואל-ב א, כג מנשרים קלו ומאריות גברו לעשות רצון קונם וחפץ צורם. יזכרם אלהינו לטובה עם שאר צדיקי עולם, וינקם לעינינו נקמת דם עבדיו השפוך, ככתוב בתורת משה איש האלהים: הרנינו גוים עמו, דברים לב, מג כי דם עבדיו יקום, ונקם ישיב לצריו, וכפר אדמתו עמו. חזן ועל ידי עבדיך הנביאים כתוב לאמר: ונקיתי דמם לא נקיתי, יואל ד, כא ויהוה שכן בציון. ובכתבי הקדש נאמר: למה יאמרו הגוים תהלים עט, י איה אלהיהם. יודע בגוים לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך. ואומר: כי דרש דמים אותם זכר, לא שכח צעקת ענוים. תהלים ט, יג ואומר: ידין בגוים מלא גויות, מחץ ראש על ארץ רבה. מנחל תהלים קי, ו-ז בדרך ישתה, על כן ירים ראש. ∞ יפקד: יזכור. קונם ... צורם: מכינוייו של ה'. הרנינו וכו': באחרית הימים ישבחו האומות את עם ישראל ויכירו בגדולתו, כאשר ינקום ה' באויבי העם ששפכו את דמו, ובכך יפייס את הארץ ["אדמתו"] ואת העם על ייסוריהם. ונקיתי דמם וכו': ה' ינקום על הדם שנשפך וטרם נוקם, ולאחר מכן יכון משכן ה' בציון. למה יאמרו וכו': למה ישאלו הגויים בלעג "איה אלהיהם" של ישראל?! כאשר ינקם ה' נקמה גדולה על שפיכת דם ישראל, ידעו הגויים ויודו כי מאת ה' באה הנקמה. כי דרש דמים וכו': ה', אשר ממידותיו לתבוע את דם הנרצח מיד רוצחו, זכר ושם אל לבו את הסובלים והמעונים ולא התעלם מזעקתם. ידין בגוים וכו': ה' יעשה דין באויבי העם, ימחץ את ראשיהם ויפיל מהם חללים רבים על פני שטח גדול ונרחב, עד שדמם יזרום אל נחלי המים. כך ירומם ה' את ישראל וינשאם. אב הרחמים: תפילה שבאה לעולם באירופה לאחר מסעי הצלב [שהחלו בסוף המאה האחת-עשרה], ובה בקשה מן ה' שיזכור את כל מקדשי השם ואף ינקום את נקמתם משוחטיהם. בדורנו אפשר לכוון בתפילה זו גם אל זכרם של חללי השואה ושל כל מי שאיבדו את חייהם על קידוש השם. כיוון שתפילה זו נתפסת כמעין הזכרת נשמות, אין היא נאמרת בשבתות שיש בהן חגיגיות מיוחדת — כגון בשבתות שמברכים בהן את החודש, או כשמתקיים בבית הכנסת באותה שבת טכס ברית מילה — ויש בעניין זה הבדלי מנהגים רבים בין הקהילות.

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר