עמוד:76

יתברך וישתבח ויתפאר ויתרומם יתברך וישתבח ויתפאר ויתרומם חזן ויתנשא ויתהדר ויתעלה ויתהלל ויתנשא ויתהדר ויתעלה ויתהלל שמה דקדשא בריך הוא. שמו של הקדוש ברוך הוא. אמן. [אמן]. קהל לעלא מן כל ברכתא [בשבת שובה: למעלה מכל הברכות [בשבת שובה: חזן לעלא לעלא מכל ברכתא] למעלה ולמעלה מכל הברכות] ושירתא תשבחתא ונחמתא והשירות, התשבחות והנחמות, דאמירן בעלמא, ואמרו אמן. הנאמרות בעולם, ואמרו אמן. אמן. [אמן]. קהל תפילת העמידה בלחש פסוק מבוא נוהגים לפסוע שלוש פסיעות קטנות אחורנית ולאחריהן שלוש פסיעות קטנות קדימה, תוך אמירת הפסוק הבא בלחש: אדני, שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך: תהלים נא, יז תפילת העמידה נאמרת כשהרגליים צמודות זו לזו, והעיניים עצומות או מרוכזות בסידור. תפילת העמידה: שלא כתפילת העמידה של חול, שהיא בת תשע–עשרה ברכות [ראה לעיל, עמ' 15], עמידה של שבת כוללת מאז ימי התנאים [תוספתא ברכות ג, יב] שבע ברכות בלבד [ואף קרויה בשל כך "תפילת שבע"[: שלוש הברכות הראשונות ושלוש האחרונות זהות לראשונות ולאחרונות של ימות החול [ועליהן ראה לעיל, עמ' 16, 27], וביניהן — במקום שלוש עשרה הבקשות — באה הברכה האמצעית, הקרויה "קדושת היום". המדרש [תנחומא, וירא, א] מנמק את העדר הבקשות בעזרת דוגמא: "שאם יהיה לו חולה בתוך ביתו, נזכר ב'רופא חולי עמו ישראל' והוא מצר, והשבת ניתנה לישראל לקדושה לעונג ולמנוחה ולא לצער", ועל כן "אסור לתבוע [=לדרוש] צרכיו בשבת" [תלמוד ירושלמי שבת טו, ג [טו ע"ב[]. עם זאת ייתכן, שתפילת העמידה לשבת נתגבשה עוד לפני תפילת העמידה של חול, ואם כך תפילת החול היא הרחבה של תפילת השבת על ידי הוספת בקשות שונות. יש להדגיש כי בערבית

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר