עמוד:31

האל ישועתנו ועזרתנו סלה, האל הטוב. קידה ברוך אתה יהוה, הטוב שמך ולך נאה להודות. [יט] ברכת השלום שים שלום טובה וברכה, חיים חן וחסד ורחמים, עלינו ועל כל ישראל עמך. ברכנו אבינו כלנו כאחד באור פניך, כי באור פניך נתת לנו, יהוה אלהינו, תורת חיים ואהבת חסד, וצדקה וברכה ורחמים וחיים ושלום. וטוב יהיה בעיניך לברכנו ולברך את כל עמך ישראל בכל עת ובכל שעה בשלומך. בעשרת ימי תשובה מוסיפים [ומי ששכח — ימשיך בתפילתו כרגיל]: בספר חיים, ברכה ושלום, ופרנסה טובה, וגזרות טובות, ישועות ונחמות, נזכר ונכתב לפניך, אנחנו וכל עמך בית ישראל, לחיים טובים ולשלום. ברוך אתה יהוה, המברך את עמו ישראל בשלום. הטוב שמך: שאתה טוב בעצם מהותך. נאה: ראוי. ∞ באור פניך: במאור פניך. תורת חיים: תורה שעל פיה מתנהלים החיים ואשר שמירתה מבטיחה חיים. וצדקה: אהבת הצדק. ונחמות: דברי ישועה וגאולה. [יט] ברכת השלום: בבית המקדש נהגו הכהנים לברך את העם בכל יום, בנוסח שנקבע בתורה: "יברכך ה' וישמרך / יאר ה' פניו אליך ויחונך / ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום" [במדבר ו, כד-כו]. לאחר החורבן נקבע שהכהנים ימלאו את חובת הברכה בבתי הכנסת, בשחרית [עמ' 195] ובמוסף [עמ' 262], ובהזדמנויות מיוחדות גם במנחה [בימי תענית] ובנעילה [ביום הכיפורים]. בצד ברכת הכהנים נאמרה בקשה שפתחה במילים "שים שלום" [תלמוד בבלי, מגילה יח ע"א], או בדומה להן, והיא נעשתה לברכה החותמת את תפילת העמידה. הברכה, שנוסחה רומז למילותיה של ברכת כהנים, מדגישה את ערך השלום על מלוא משמעויותיו: שלמות ושלוה רוחנית וחומרית. בספר חיים: גם זו מן התוספות שצורפו אל העמידה בתקופת הגאונים [ראה עמ' 17].

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר