עמוד:23

ומלך עלינו מהרה אתה יהוה לבדך בחסד וברחמים, בצדק ובמשפט. ברוך אתה יהוה, מלך אוהב צדקה ומשפט. בעשרת ימי תשובה חותמים את הברכה [ומי ששכח — ימשיך בתפילתו כרגיל]: ברוך אתה יהוה, המלך המשפט. [יב] ברכת המינים ולמלשינים אל תהי תקוה, וכל המינים כרגע יאבדו, צדקה: צדק. ∞ למלשינים: בפני השלטון הזר. תקוה: אחרית טובה. כרגע: מייד. המלך המשפט: חתימת הברכה הרגילה, "מלך אוהב צדקה ומשפט", מבוססת על לשון המקרא [תהלים לג, ה], אך בעשרת ימי תשובה היא מוחלפת, מאז ימי האמוראים [תלמוד בבלי, ברכות יב ע"ב], בחתימה "המלך המשפט". נראה לפרש צורה לשונית נדירה זו כשם-עצם ותמורתו: המלך שהוא המשפט, כלומר: המלך שהוא מקור הצדק, ושהמשפט הוא ביטוי למהותו. הדגשת נושא זה תואמת את אווירתם של הימים שראשיתם בכתיבת הדין [ראש השנה] וסופם בחתימתו [יום הכיפורים]. [יב] ברכת המינים: השבת מערכות המשפט, האנושית והאלהית, תביא להכרתת כוחות הרשע [ולמתן שכר טוב לצדיקים, כמתואר בברכה הבאה]. השם "ברכת המינים" מצוי בתלמוד הבבלי [ברכות כח ע"ב] כחלק מסיפור תולדותיה של ברכה זו. לפי מסורת התלמוד הבבלי, ביקש רבן גמליאל ביבנה [לאחר חורבן הבית, בסוף המאה הראשונה לספירה] מחכם בשם שמואל הקטן "לתקן", לייסד, את "ברכת המינים", וכך צורפה ברכה נוספת אל העמידה ומספר ברכותיה הגיע לתשע-עשרה. והנה, מימצאים חדשים, שרובם הגיעו מן הגניזה שבבית הכנסת העתיק של קהיר, מלמדים כי גם קודם לחורבן הבית נהגו להזכיר בברכה השתים-עשרה של העמידה את אויבי העם - מבית ומחוץ - ולבקש את כליונם. על כך מסתבר לומר, כי בסוף המאה הראשונה, כשעלתה על הבמה ההיסטורית התופעה של יהודים- נוצרים, שחז"ל כינו אותם בשם "מינים", עודכנה ברכה קדומה יותר כדי שתכלול גם אותם, ותפקיד זה הוטל על שמואל הקטן. כידוע, בימיה הראשונים של הנצרות המשיכו מאמיניה לנהוג כיהודים ולהתפלל עמהם, וכדי לזהות את המינים ולהביא להוצאתם מן החברה היהודית, צורפה הזכרה מפורשת שלהם אל ברכה זו. במהלך הדורות עברו על ברכה זו שינויים, תוספות והשמטות, הן בשל הצנזורה [בעיקר בארצות הנצרות] והן בשל שינוי זהותם של הנזכרים בברכה זו, על פי תנאים היסטוריים מתחלפים. בנוסח הברכה, כפי שהוא מצוי לפנינו, נמנים מלבד המינים גם "מלשינים", "אויבים" ו"זדים". בנוסחים אחרים מימי הביניים נזכרים צוררים, משומדים, נוצרים, עושי רשעה ודומיהם. [על הברכה שנוספה אחרונה אל העמידה, והביאה כך את מספר ברכותיה לתשע-עשרה, ראה להלן, [טו] ברכת צמח דוד.]

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר