עמוד:a11

מבוא קהילות ישראל. בשלב זה של קיבוע הסידור כבר ה יעו הדברים לידי ניסוח קבוע פחות או יותר, כאשר אל נוסח "סדר רב עמרם און" הוסיפו הקהילות השונות את מסורותיהן שלהן. סידורים אחרים מימי ה אונים — כ ון סידורו של רב סעדיה און [במחצית הראשונה של המאה העשירית] — לא שינו תמונה זו באופן קיצוני. במקביל לנוסח רב עמרם, שהוא, כאמור, נוסח בבל, המשיך להתקיים ם נוסחם של בני ארץ ישראל [הידוע לנו בעיקר מן ה ניזה של קהיר], אשר שימר במידה מרובה את ה מישות וחופש ה יוון שאפיינו את התפילה בתקופת האמוראים. אמנם ם כאן החלו דברים להתקבע ולהתמסד, אך עדיין נותר לחזנים ולפייטנים מקום רב ל יוון מבלי לפרוץ את המס רות. בימי הביניים [הנמשכים לענייננו ממחצית המאה האחת–עשרה ועד להדפסת הספרים הראשונים בעם ישראל, בשלהי המאה החמש–עשרה] ממשיך סידור התפילה בתהליך התקבעותו, כאשר כל מרכז יהודי של אותם הימים [כ ון ספרד, איטליה או אשכנז] השקיע מאמץ מתמיד בעיצוב סידור התפילה שלו. בשלב זה כבר אין לדבר על שינויים מפלי ים, אלא על דיוק בניסוח ועל קביעה אחרונה של מנה י תפילה וסדריה, לאור פסיקות הלכתיות ודיונים בנוסחי התפילה. יסודו של הסידור המו ש בזה לקורא הלך והת בש בקרב יהודי צרפת ואשכנז [במקביל, דרך משל, לנוסחם של יהודי בבל או יהודים שחיו בצל האסלאם במקומות אחרים, כ ון צפון אפריקה או תימן] והוא מורכב מ"סדר רב עמרם און" ומתוספות ושינויים שיסודם במנה ותיהם של בני אשכנז, אשר חלק מהם היו ירושה בידם ממנה י ארץ ישראל הקדומה. מתקופת ימי הביניים ה יעו אלינו כתבי יד שונים של סידורים, דיונים הלכתיים של פוסקי הלכה בענייני תפילה, וספרי מנה ים המלמדים על סדרי התפילה, ומכל אלה ברור שבימים שבין שלהי תקופת ה אונים לבין המצאת הדפוס הלך הסידור וקיבל את צורתו המוכרת לנו כיום. בשעת הדפסת הסידורים הראשונים [הראשון נדפס ככל הנראה באיטליה לקראת סוף המאה החמש–עשרה] יש כבר בידי קהילות יהודי אשכנז נוסחי תפילה מ ובשים למדי, אך ם הדפסתו של הסידור לא הביאה לחתימתו הסופית, ובשלוש המאות הבאות עוד חלו בו שינויים שונים. שלב חשוב מאוד בתולדותיו של הסידור חל עם עליית תנועת החסידות על הבמה ההיסטורית, בסופה של המאה השמונה–עשרה. הפיצול שחל בקרב יהודי אשכנז בין החסידים לבין המתנ דים להם רם לפיצול מנה התפילה האשכנזי לשני נוסחים: "נוסח אשכנז" של המתנ דים מכאן, ומה שנקרא "נוסח ספרד", נוסחם של יהודי אשכנז שנהו אחרי תורת הבעש"ט ותלמידיו, מכאן. [נוסחי התפילה של היהודים ש רו בצל האסלאם

ידיעות אחרונות

קרן אבי חי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר