|
עמוד:416
כל מתפלל פונה בנפרד אל שלושה מן העומדים סביבו ואומר להם: שלום עליכם. והם משיבים לו: עליכם שלום. והמתפלל ממשיך ואומר: סימן טוב ומזל טוב יהא לנו ולכל ישראל. אמן. [שלוש פעמים] קול דודי, הנה זה בא, מדלג על ההרים, מקפץ על הגבעות: שיר השירים ב, ח-ט דומה דודי לצבי או לעפר האילים, הנה זה עומד אחר כתלנו, משגיח מן החלונות, מציץ מן החרכים: שיר למעלות. אשא עיני אל ההרים, מאין יבא עזרי: תהלים קכא עזרי מעם יהוה, עשה שמים וארץ: אל יתן למוט רגלך, אל ינום שמרך: ∞ משגיח: מתבונן. החרכים: חריצים, אשנבים. שלום עליכם: ברכה שמברך אדם את חבריו לקראת החודש הקרב. לפי כמה ממפרשי הסידור באה ברכה זו כדי להודיע ברבים, כי חבריו לתפילה של המתפלל אינם אותם אויבים שביקש קודם לכן להינצל מהם. קול דודי: הפסוקים משיר השירים מוסיפים לתקוות הגאולה, שהרי הם מדברים על התקרבותו של המשיח [הוא הדוד] העומד להופיע בכל רגע. ואפשר שברקע הדברים גם קישור בין המילים "קול דודי" לבין המלך דוד, ובין המילים "מדלג על ההרים" לבין הנוהג לרקד ולדלג בשעת קידוש לבנה [כאמור לעיל, עמ' 415]. שיר למעלות: המזמור מבטיח את הגנת ה' והוא מזכיר בין השאר את הירח ["יומם השמש לא יככה וירח בלילה"], ומכאן הקישור בינו לבין הטכס כולו. מזמור זה צורף לטכס רק בימי הביניים. לביאורו ראה עמ' 141.
|
|