|
עמוד:134
יהוה מלך, יהוה מלך, יהוה ימלך לעלם ועד. והיה יהוה למלך על כל הארץ, זכריה יד, ט ביום ההוא יהיה יהוה אחד ושמו אחד. הושיענו יהוה אלהינו וקבצנו מן הגוים, תהלים קו, מז-מח להודות לשם קדשך, להשתבח בתהלתך. ברוך יהוה אלהי ישראל מן העולם ועד העולם, ואמר כל העם אמן הללויה. תהלים קנ, ו כל הנשמה תהלל יה, הללויה. ישיבה למנצח מזמור לדוד: תהלים יט השמים מספרים כבוד אל, ומעשה ידיו מגיד הרקיע: יום ליום יביע אמר, ולילה ללילה יחוה דעת: אין אמר ואין דברים, בלי נשמע קולם: בכל הארץ יצא קום ובקצה תבל מליהם, לשמש שם אהל בהם: והוא כחתן יצא מחפתו, ישיש כגבור לרוץ ארח: מקצה השמים מוצאו ותקופתו על קצותם, ואין נסתר מחמתו: תורת יהוה תמימה משיבת נפש, עדות יהוה נאמנה מחכימת פתי: ∞ להשתבח בתהלתך: להתגאות בכך שזכינו להלל אותך. מן העולם ועד העולם: בכל זמן וזמן. ∞ השמים מספרים כבוד אל וכו': מראה השמים וצבאם וחילופי הזמנים בין היום והלילה נותנים ביטוי לגדולת האל שבראם. אין אמר וכו': השמים מבטאים אמנם את גדולת ה', אך לא בצלילים הנשמעים על ידי האוזן. קום: קולם [שאיננו נשמע אלא עולה מן ההתבוננות בהם]. לשמש שם אהל בהם: השמים הם כאהל שבו שוכן השמש. והוא: השמש. ישיש כגבור לרוץ ארח: כמו גיבור השמח לרוץ ברשות הרבים כדי להתגאות בכוחו. מוצאו: המקום שממנו הוא זורח. ותקופתו: המקום שבו הוא מסיים את הקפתו, במערב. מחמתו: מחומו. עדות: מצות. ברה: טהורה, זכה. שיש לומר אותה בעמידה, בשל חשיבותה. מאז ימי הביניים היא נאמרת פעמיים, ליתר הדגשה. להכרזה זו נספח פסוק נוסף המדבר במלכותו העתידית של ה'.
|
|