|
עמוד:108
גומל לאיש חסד כמפעלו, נותן לרשע רע כרשעתו. ישלח לקץ ימין משיחנו, לפדות מחכי קץ ישועתו. מתים יחיה אל ברב חסדו, ברוך עדי עד שם תהלתו. ברכות התורה ברוך אתה יהוה, אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצותיו וצונו לעסק בדברי תורה. והערב נא, יהוה אלהינו, את דברי תורתך בפינו ובפיות עמך בית ישראל, ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו וצאצאי עמך בית ישראל כלנו יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה. ברוך אתה יהוה, המלמד תורה לעמו ישראל. ברוך אתה יהוה, אלהינו מלך העולם, אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו. ברוך אתה יהוה, נותן התורה. כמפעלו: לפי מעשיו ופעולותיו. כרשעתו: על פי מעשיו הרעים. קץ ימין: אחרית הימים. ∞ והערב: והמתק. ברכות התורה ולימוד תורה: בתקופת האמוראים נקבע [תלמוד בבלי, קידושין ל ע"א] שצריך אדם ללמוד בכל יום לפחות קטע אחד מן המקרא, קטע מן המשנה וקטע מן התלמוד, וזאת כדי להדגיש את חשיבות לימוד התורה [שבכתב ושבעל פה] בחיי האדם. על כן נקבע בימי הגאונים לפתוח כל יום בלימוד של שלושה קטעים מן המקורות הנזכרים, והקדימו להם שתי ברכות על מצוות לימוד תורה. ברכות אלה מובאות בתלמוד הבבלי [ברכות יא ע"ב] מפי שלושה חכמים שונים. הברכה השנייה משמשת גם דרך קבע כברכה הנאמרת לפני קריאת התורה בציבור [להלן, עמ' 220]. להלן, עמ' 117 ואילך, מצוי מחזור נוסף, ארוך יותר, של קטעי לימוד הבנוי בדגם דומה.
|
|