עמוד:161

בחזרה לתקופת המקרא : עשיו - ועמלק מאז חורבן הבית השני ועד לעת החדשה היו השמות עשיו ואדום כינויים לשונאי ישראל - תחילה לרומאים , ואחר - כך לנוצרים בארצות שונות . * כך היה , כפי שאתם כבר יודעים , בתקופת המשנה והתלמוד , בימי הביניים וגם בתקופת ההשכלה והתחייה - עד לתקופת השואה , עד לגרמניה הנאצית . לגרמניה הנאצית , שתכננה והוציאה לפועל את השמדת היהודים בשואה , ניתנו כינויים ושמות שונים , ביניהם שמות מעולם השדים והרוע : שטן ואשמדאי . * * את השמות עשיו או אדום לא מוצאים ככינויים לנאצים ; לעומת זאת מוצאים כינוי אחר , שגם מקורו בתנ"ך - עמלק . וכאן עולות כמובן שתי שאלות : למה דווקא בתקופת השואה , בתקופה שבה קמו השונאים והמרצחים הגדולים ביותר לעם ישראל - למה דווקא אז לא נזכרים השמות עשיו ואדום ? ולמה בחרו - מכל שמות האויבים שנזכרים בתנ"ך - דווקא בשם עמלק ככינוי לנאצים ? בניסיון לענות על השאלה הראשונה אפשר להעלות תשובות אפשריות , שהן השערות בלבד . השערות אלה מבוססות על העובדה שעשיו ויעקב היו אחים ; אחים אויבים - ובכל זאת אחים ממש , תאומים . ביחסים שבין עם ישראל לאדום נזכר בתנ"ך פעמים רבות הקשר המשפחתי בין האחים כבסיס לקשר בין העמים . והקשר הזה מופיע גם במצבים של עוינות ומלחמה - מצבים שבהם התנ"ך מדגיש שהעמים האויבים הם למרות הכול אחים ... בתקופות מאוחרות יותר , בעיקר מאז תקופת המשנה והתלמוד , השתמשו היהודים בשמות עשיו ואדום ככינויים לאויביהם הגדולים : לאחר חורבן הבית השני נקראו כך הרומאים , וכאשר הקיסרות הרומית הפכה לקיסרות נוצרית ( ביזנטיון ) , קיבלו הנוצרים את הכינויים עשיו ואדום . ביצירות ובספרים הרבים שכתבו יהודים בימי הביניים , בזמנים שונים ובמקומות שונים , הם משתמשים בשמות אדום ועשיו ככינוי לנוצרים או לנצרות , וכך היה גם בתקופת ההשכלה ובתקופת התחייה . אבל , כאמור , לא בתקופת השואה . * לעומתם - הערבים שלפני האיסלם וכן המוסלמים נקראו בתרבות ישראל ישמעאלים . * * אשמדאי : שמו של מלך השדים בספרות חז"ל ( תקופת המשנה והתלמוד ) . דוגמה לשימוש בכינוי אשמדאי לנאצים - בעמ' .167

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר