עמוד:100

לסיום ולקינוח - נמריא מספרד וננחת נחיתת ביניים בגרמניה . משם נביא לכם שיר קליל , נחמד ומוכר משירי חנוכה : מעוז צור . את תחילת השיר כולכם מכירים : " מעוז צור ישועתי , לך נאה לשבח ... " אבל האם גם הסוף - הבית האחרון של השיר - ידוע ומוכר ? הנה הוא לפניכם : מעוז צור - פיוט שנוהגים לשיר חשוף זרוע קדשה בחנוכה אחרי הדלקת הנרות . וקרב קץ הישועה הפיוט נכתב בגרמניה - לאו דווקא לחנוכה - כנראה במאה ה - ,13 ובמקור נקום נקמת דם עבריך " היו בו חמישה בתים . האותיות מאומה הרשעה הראשונות בחמשת הבתים של השיר מצטרפות למלה מרדכי - שהוא שמו כי ארכה לנו הישועה של מהבר הפיוט . הבית השישי ואין קץ לימי הרעה ! והאחרון של ' מעוז צור' הוא כנראה דחה אדמון תוספת מאוחדת . בצל צלמון המנגינה המסורתית של ' מעוז צור ' מבוססת על שיר לכת גרמני עתיק . הקם לנו רועים שבעה . סמן את שלוש השורות האחרונות בפיוט . האם הבנת אותן ? בשורות אלה יש רמזי חידה שצריך לפענח : דחה , אדמון , בצל צלמון . למלה דחה יש במילון כמה פירושים . סמן את הפירוש המתאים לשיר : ו ) דחף , הדף 2 ) הרחיק , סילק 3 ) העביר לזמן מאוחר יותר 4 ) סירב , לא נענה ( להצעה , להזמנה וכדומה ) . אדמון = אדמוני = אדום = ( אפשר להיעזר בעמי 80 ) . בצל צלמון = בצל הצלם של הנוצרים בב בצל הצלב . מסקנה : מחבר הפיוט מבקש מאלוהים , שיביא לנפילתם של הנוצרים , ואילו ליהודים יקים " רועים ( = מנהיגים ) שבעה " * * - ישלח להם מושיעים , כמו שכתוב בשורה השנייה : " וקרב קץ הישועה". לסיכום ... בסיפור יעקב ועשיו / ישראל ואדום עסקו גם פיוטים רבים שנכתבו בתקופות ובמקומות שונים - בארץ ישראל , בספרד , בגרמניה ועוד . פיוטים אלה התייחסו לסיפור המקראי וגם פירשו אותו על - פי הזמן והמקום שבהם נכתבו . * בהרבה סידורים לא הופיעו השורות " נקום נקמת דם עבדיך ... " בגלל פחד היהודים מן השלטונות . את השורות הקוראות לנקמה החליפו בשורות המבקשות ישועה : " עשה נא למען שמך , להיות לנו תשועה . " * * על - פי ספר מיכה פרק ה פס' ד : " אשור כי יבוא בארצנו ... והקמנו עליו שבעה רעים . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר