עמוד:96

ואם שאלת את עצמך , מה הקשר בין הפיוטים של ימי הביניים לסיפור יעקב ועשיו - הגעת למקום הנכון . כאן ועכשיו ננסה לברר את הקשר , ולשם כך נחזור לארץ ישראל של תקופת התלמוד - המאות 5 - .6 בתקופה זאת חי ופעל בארץ ישראל משורר בשם יניי . כמו פייטנים אחרים כתב גם * ניי פיוטים לתפילות - לשבת ולחג . את הנושאים לפיוטים הוא לקח בעיקר מן המקרא - מפרשת - השבוע . הנה קטע מתוך פיוט שכתב * נ * * על אחת מפרשות - השבוע של ספר בראשית - פרשת תולדות . בפרשה מסופר על יעקב ועשיו ( ר' עמ' 12,10 - 13 ) . בז בכורה : בז לבכורה , אדמוני איש האדום / בז בכורה במאכל אדום זלזל בבכורה . * גיא ירושתו גבול אדום / דבוקיו מאדמים כדם אדום מאכל אדום : נזיד הוא אהב דם לכן שמו אדום / והוא עשיו והוא אדום עדשים , ' האדום האדום זכור יה לבני אדום / חורבן אשר עשתה בת אדום הזה'. גיא ירושתו : ארץ שימה נקמתה באדום / עוד תאבד חכמים מאדום ירושתו , הארץ שקיבל בירושה . פרגנם ] מצודה בארץ אדום / צוד תצוד לאיש ציד אבי אדום דבוקיו : בגדיו . יה : אלוהים . שימה נקמתן : תנקום סמן את האות הראשונה בכל שורה . נקמתך . גם לוכסן מציין שורה . מצודה : מלכודת . שים לב : ש ( שימה ) = ס . מה גילית ? לאיש ציד : את איש הציד . לשיטה זו קוראים אקרוסטיכון . ראה נספח מושגים . סמן בקטע הפיוט את כל המלים הנגזרות מן השורש א - ד - ם . סמן בצורה שונה את המלים הנגזרות מן השורש צ - ו - ד . את מי מתאר קטע הפיוט שקראת ? סמן : את יעקב ועשיו את ישראל ואדום את עשיו ואדום * מלים רבות בפיוט מבוססות על פסוקים פרשת - השבוע היא החלק מן התורה כל שנה בשמחת תורה קוראים את מן המקרא . לדוגמה : שקוראים בכל שבת בבית - הכנסת . הפרשה האחרונה ( בספר דברים ) . המלים בז בכורה , מאכל ובשבת שאחרי שמחת תורה מתחילים התורה מחולקת ל - 54 פרשות - שבוע , אדום , איש ציד וקוראים אותן לפי הסדר מדי שבת לקרוא את התורה מחדש בפרשה מבוססות על פסוקים לאורך השנה . הראשונה ( בספר בראשית ) . מפרק כה בספר בראשית ( ר' גם עמ' 10 ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר