עמוד:591

נקיטת פעולה לצמצום תאונות הדרכים בישראל בכלל ובמגזר הערבי בפרט . העלאת מעמד האשה הערבייה בכל התחומים על ידי מדיניות של ' העדפה מתקנתי . מציאת פתרונות לתכניות המתאר למגזר הערבי ונקיטת פעולה למען הקמת יישובים ערביים חדשים . המערער מירון איזקסון טוען : המפלגה - התנועה הערבית לשינוי - שוללת את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית , ומטעם זה יש וראוי שלא לרושמה בפנקס המפלגות . " שלושה סימנים עיקריים נותן המערער בטיעונו זה : ראשית לכל , התנועה תומכת בהגדרתה של מדינת ישראל כ"מדינת כל אזרחיה " ; שנית , המשיבה תומכת ב"זכות השיבה " של הפליטים הפלסטינים ; ושלישית , המשיבה תומכת בהקמתה של מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים . לטענת המערער סותרות עמדות אלו - כל אחת מהן מיניה וביה , את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית , ומכאן שאין להכיר בה במשיבה כמפלגה ואין לרושמה בפנקס המפלגות . כולנו ידענו כי חוק המפלגות אינו דבר - החקיקה היחיד או הראשון הקובע כי מדינת ישראל היא מדינה יהודית . דבר היותה של ישראל מדינה יהודית מצוי ביסוד קיומנו כאן . ויש אומרים כי צירוף התיבות מדינת ישראל אינו אלא מילה נרדפת למדינה יהודית . וכך נקבע מפורשות בחלקה המרכזי והעיקרי של ההכרזה על הקמת המרינה : " אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ - ישראל , היא מדינת ישראל". אכן כן הוא : העם היהודי הקים את המדינה היהודית . זו הראשית וממנה נמשיך בדרך . דברים ברוח זו יימצאו אף בסעיף א 7 ( 1 ) לחוק - יסוד : הכנסת , בו נקבע כי לא יינתן לרשימת מועמדים להשתתף בבחירות לכנסת אם יש במטרותיה או במעשיה של אותה רשימה , במפורש או במשתמע : " שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי". כך אף נקבע לאחרונה בסעיף נא לחוק - יסוד : כבוד האדם וחירותו , ולפיו : " מטרה נ א . חוק - יסוד זה , מטרתו להגן על כבוד האדם וחירותו , כדי לעגן בחוק - יסוד זה את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". וכן בסעיף 2 לחוק - יסוד : חופש העיסוק : " מטרה .2 חוק - יסוד זה מטרתו להגן על חופש העיסוק כדי לעגן בחוק - יסוד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". ענייננו הוא אך בבדיקה אם מטרותיה של המפלגה עשויות לעלות בקנה - אחד עם היותה של מדינת ישראל " מדינה יהודית". בעריכת בדיקה זו נשוב ונזכור כי ענייננו הוא בהגבלת זכויות - יסוד - חופש ההתאגדות , חופש הביטוי וזכויות - היסוד לבחור ולהיבחר - ומכאן שפירושנו לחוק חייב שיבוא על דרך הצמצום . מה הן איפוא טענות המערער ותישמענה ? האם האמירה כי מדינת ישראל היא " מדינת כל אזרחיה", או שמא יש בה באמירה זו כדי לשלול מיניה וביה את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ? דעתנו היא , שהקביעה כי מדינת ישראל היא " מדינת כל אזרחיה " אין בה כרי לשלול את קיומה של מרינת ישראל כמדינה יהודית . וכי יישמע מי בטענה כי מדינת ישראל אינה מדינת כל אזרחיה ? האם ניתן לטעון כי מדינת

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר