עמוד:436

שבמינוי שופטים יש לדאוג לכך " שתובטח במערכת המשפטית השתקפות הוגנת של החברה על כל היבטיה". התכנסות של האיגוד הבינלאומי של עורכי הדין , שקדמה להצהרת מונטריאול , נקבעו כללים למינוי שופטים , שריברו מפורשות על ייצוג הולם של קבוצות אתניות , דתיות ובעלי נטיות אידיאולוגיות שונות . שנית , יש להעלות לדיון את דרך בחירת הרכב השופטים שיישבו במשפט . הרכב השופטים , בין שהוא כולל שלושה או חמישה שופטים , הוא עניין חשוב ביותר , במיוחד כשמדובר בשאלות ציבוריות עקרוניות . הנוהג אצלנו הוא שנשיא בית המשפט העליון קובע מי יישב בדין . כוחו של אדם אחד , עם כל הכבוד למעמדו , גדול ביותר . לעתים קרובות הבחירה בהרכב השופטים יכולה לחרוץ את גורל העתירה או הערעור . קביעה סובייקטיווית , הנוטה להעדיף שופט פלוני על שופט אלמוני , אינה עולה , לדעתי , בקנה אחר עם האובייקטיוויות הדרושה בהכרעת סכסוכים . כתוצאה מכך אמינותו של בית המשפט העליון עלולה להיפגע . באירופה נוהג זה של בחירה אישית של הרכב השופטים אינו קיים . שם מקפידים שחלוקת התיקים תהיה אקראית , והרכב השופטים נקבע קודם שיודעים באיזה משפט יישבו . הגיע הזמן שגם עניין זה יידון מחדש במדינת ישראל . " פרופי שמואל שילה , פרופ' למשפטים באוניברסיטה העברית , הארץ 29.3.1996, .3 " בשנת 1964 סירבה ועדת הבחירות המרכזית לכנסת השישית לאפשר ל'רשימה הסוציאליסטית' להשתתף בבחירות , בנימוק שהרשימה שוללת את עצם קיומה של המדינה . הרשימה ערערה על החלטה זו לבית המשפט העליון . ברוב דעות ( הנשיא אגרנט והשופט זוסמן ) אישר בית המשפט את עמדתה של ועדת הבחירות , בנימוק שאין בבית הנבחרים של המדינה מקום לרשימה הכופרת בעצם קיומה של המדינה . השופט חיים כהן , כדעת מיעוט , הביע לעומת זאת את הדעה כי אין לפסול רשימות מלהשתתף בבחירות לכנסת בהיעדר הסמכה מפורשת לעניין זה בחוק . השופט כהן ( בדעת מיעוט ) : " אומר מיד שמסכים אני בכל לב שיש הכרח בדבר שתהא נתונה הסמכות בידי גוף כלשהו , אם ועדת הבחירות המרכזית , או אם הכנסת עצמה , או אם בית המשפט , להוציא מן הכנסת כופרים בעיקר שכאלה הבוגדים במדינה ומסייעים בידי אויביה . אבל אין זאת אומרת שסמכות זו אמנם מצויה בידי גוף כלשהו , לרבות ועדת הבחירות המרכזית , לפי החוק הקיים . במדינה אשר בה שולט החוק , אין שוללים זכות מאדם , ויהא הוא הפושע המסוכן והבוגר הנבזה ביותר , אלא בהתאם לחוק בלבד . לא ועדת הבחירות המרכזית ולא בית משפט זה מחוקקים במדינה הזאת : הכנסת היא הרשות המחוקקת , והיא אשר מסמיכה את מוסמכיה , אם רצונה בכך , לעשות לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו . בהיעדר הסמכה כזאת מאת המחוקק , לא ההיגיון ולא הכורח ולא אהבת המולדת ולא שום שיקול אחר , יהא אשר יהא - מצדיקים עשיית דין על רעת עצמו ושלילית זכות הזולת . "

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר