עמוד:158

אויבך ואני אומר לכם , אהבו את אויבכם והתפללו בעד רודפיכם"( מתי ה' 43 - 44 ) . יתרה מזאת , לדברי פאולוס הקדוש על כל אדם לחשוב שהאחר טוב ממנו . הזכות לשוויון הונות לשוויון ביהדות כמו כל וכויות האדם , גם הזכות לשוויון ביהדות נובעת מן התפיסה שהאדם נולד בצלם . וכך נכתב במשנה : " לפיכך נברא אדם יחידי , בעולם , ללמדך שכל המאבד נפש אחת מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא ; וכל המקיים נפש אחת מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא . למה נברא אדם יחידי בעולם כדי שלא יאמר אדם אבא גדול מאביך ... ולהגיד גדולתו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא , שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכלן דומין זה לזה , ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו של האדם הראשון , ואין אחד מהם דומה לחברו . לפיכך כל אחד ואחד חייב לנמר : בשבילי נברא העולם " ( משנה שבירושלמי , פרק ד' ט ; כב ע"א ) ממשנה זו אנו למדים על חשיבותו של כל פרט ופרט , על ערך חיי כל אדם , על השוויון בין השווים ועל שוויון בין השונים מתוך ההכרה בזכות להיות שונה . שוויון בפני החוק ואיסור אפליה : במקורות היהדות מודגש ערך השוויון כערך מרכזי . לדוגמה , רמב"ם' אומר : " כללו של דבר כל דין שיחקוק אותו המלך לכל ולא יהיה לאדם בפני עצמו אינו גזל ; וכל שיקח מאיש זה בלבד שלא כדת הידועה לכל אלא חמס את זה הרי זה גזל . " כלומר , אם החוק שנחקק חל על כל האזרחים באופן שווה , אין זה גזל ; אולם אם המלך קובע שהחוק חל על אדם אחד או על קבוצה מסוימת והוא גובה מהם מס ואילו מהאחרים הוא אינו גובה את המס , הוא פוגע בכך בעקרון השוויון . בהסתמך על חכמי התלמוד , גם רמב"ם ראה בחוק כזה , המפלה בין שווים , משום גזל . הרב שמשון רפאל הירש * " מנמק את תפיסת עולמו באשר לשוויון בין בני האדם ולזכויות האדם בפירושו לפסוק " וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים " ( שמות " כבוד האדם והאזרח וזכויות האדם והאזרח אינם תלויים בייחוסו ובמולדתו וברכושו , ולא בשום דבר חיצוני ומקרי שאינו מפנימיות מהותו העיקרית של האדם והטעם המיוחד - כי גרים הייתם בארץ מצרים - בא לשמור על הכלל הזה מכל פגימה ... כל אסונכם במצרים היה זה שהייתם " גרים " שם , ובתור שכאלה לא הייתם זכאים , לפי השקפת העמים , לאדמה למולדת ולקיום ... הייתם משוללי זכויות במצרים וזה היה ימנ"ס : רני משה בן מימון , הלכות גזילה ואבידה , פרק ה' הלכה י"ד . הרב שמשון רפאל הירש ( 1808 - 1888 ) : מנהיגה של יהדות גרמניה האורתודוקסית במאה ה - .19 חיבר פירוש לתורה ולספר תהילים וספרי הגות דוגמת " חורב", " אגרות צפון".

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר