|
עמוד:582
שילוב המשפט העברי בחקיקה ובפסיקה נסעיף זה נבדוק כיצד שתי רשויות השלטון - הרשות המחוקקת והרשות השופטת - מתבססות על המשפט העברי' העברי ומשלבות אותו בחקיקה ובפסיקה . בישראל מתקיים ויכוח בין משפטנים ואנשי ציבור לגבי האפשרות , החשיבות והנחיצות של שילוב חוקים המתבססים על המשפט העברי בחקיקה ובפסיקה . יש הטוענים שהמקורות ההלכתיים - לרבות המשפט העברי - כתובים בשפה קשה ובלתי ברורה ומנוסחים בניסוחים השונים מהניסוחים המקובלים כיום , ולכן מי שלא למד בבית מדרש יתקשה להבין את הכתוב . אחרים טוענים שלא ניתן לשלב את המשפט העברי במשפט בן - ימינו משום שהוא לא רלוונטי למציאות של חיים במדינה דמוקרטית מודרנית . לעומתם , יש המחייבים את שילוב המשפט העברי במשפט המדינה , משום שלטענתם המשפט העברי הוא " נכסי צאן ברזל " של תרבותנו הלאומית וחלק מזהותנו התרבותית הייחודית . כאשר מדובר על " קליטת המשפט העברי " בחקיקה ובפסיקה אין מתכוונים למשפט העברי כולו , אלא לעקרונות ולהסדרים שנקבעו במשפט העברי העולים בקנה אחד עם המציאות בת - ימינו ועם העקרונות הדמוקרטיים והחברתיים המנחים את מדינת ישראל . כך מסביר זאת שופט בית המשפט העליון ובדימוס ) מנחם אלון : .."מן המפורסמות הוא , כי גם עולמה של הגות ישראל לדורותיה ואף מערכת ההלכה גופה , מלא הוא דעות שונות וגישות מנוגדות [ ... ] מובן ואין צורך לומר , כי כל הדעות והגישות גם יחד תרמו להעמקתו ולהעשרתו של עולם ההגות היהודית לתקופותיה . אך המעיין המבקש דעת שומה עליו להבחין בין דברים שנאמרו לשעתם ולזמנם לבין דברים שנאמרו לדורות , בין דברים שביטאו דעה מקובלת לבין דברים שהם בעלי משמעות חורגת , וכיוצא באלה הבחנות ומשמעויות . מתוך אוצר עצום ועשיר זה על המעיין לשאוב מלוא חופניים לצורכי דורו וזמנו , שבו יוצאים מן הכוח אל הפועל אותם דברים שהדור זקוק להם , ושהם גופם חוזרים ומצטרפים לאוצר ההגות היהודית ומורשת ישראל . מציאות זו וחובת הבחנה זו מהותיות הן בעולמה של הגות ישראל ובעולמה של הלכה גופה כפי שכך הוא מעצם טבעה של כל מערכת חשיבתית ועיונית . " השופט ברק נמנה עם התומכים בשילוב המשפט העברי במשפט המדינר :' " " הנני סבור - כפי שרבים מהחילונים סבורים וכפי שמשפט הנזדינה קובע - כי יש מקום למשפט העברי במשפט המדינה . נקודת המוצא שלי אינו : דתית , היא בעלת אופי לאומי . על פיה , המשפט העברי הוא חלק ממהותנו הלאומית . הוא ליווה את העם היהודי במהלך ההיסטוריה הארוכה שלו . אין הוא משפט זר . ההתייחסות אליו במדינת משפט עברי : ההלכה שנקבעה בתחום המשפט הציבורי . מקורותיו : המקרא , המשנה , התלמוד , האגדה , ספרי שאלות ותשובות ופנקסי קהילות . מנחם אלון , המשנה לשעבר של נשיא בית המשפט העליון . בתוך : מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית , רב - שיח שנערך במסגרת הקונגרס העולמי השנים עשר למדעי היהדות תמוז תשמ'ז , האיגוד העולמי למדעי היהדות בשיתוף אבי חי , ירושלים : האוניברסיטה העברית , תשמ'ט . אהרון ברק , נשיא בית המשפט העליון . בתוך : המשפט העבוי ומשפט המדינה , רב - שיח שהתקיים במכללת " שערי משפט " ביום כ"ג בכסליו תשמ'ז 4.12.19961 ) .
|
|