|
עמוד:452
שיקולי צדק על פי החוק צריכים להישקל ? כיצד הם נותנים סעד מן הצדק כשהם דנים בענייני הגנת הדייר ? כיצד הם קובעים את תום הלב הנדרש ? הלא בכך הם עוסקים . בית המשפט איננו מחליף את הערכים הקבועים בחוקים בערכיו שלו . בעולם זה , ההולך ומתגבש נגד עינינו , יכולים וצריכים לשרור יחסי כבוד הדדי ואיזון וריסון וזהירות וחוכמה בין הרשות המחוקקת לבין הרשות השופטת . " .8 דוד עוקר ( סיעת מר"צ ) " מעשה יצירת המשפט איננו נחלתו של המחוקק כלכד . בית המשפט משלים את דבר החקיקה , הוא נותן בו הדגשים , הוא מגלה בו פנים , הוא שם בו טעמים , הוא רואה בו יסודות , והכול על בסיס שתחם לו וקבע לו המחוקק . אין הכנסת יכולה או צריכה להניח שהיא יכולה להשלים את החקיקה ולהתאימה לנסיבות ולאירועים ללא מעשה ההשלמה של בית המשפט . זוהי לא רק זכותו , זוהי חובתו של בית המשפט . והכול , כל עור הוא לא פרץ את הגדרות שהציב לו המחוקק . הכנסת , צריך לומר זאת , אינה ריבון שהכול מותר לו , וגם על הרוב יש מגבלות ולא הכול מותר לרוב . הריבון , למען האמת , הוא האזרח , והכנסת היא אך נציגתו , וגם עליה חלים כללי המותר והאסור . המבחן האמיתי של הכנסת הוא בתחום השמירה על זכויות האדם והשמירה על גישה שוויונית כלפי נורמות בהתנהגויות מסוימות . ... הכנסת איננה יכולה לחוקק כל חוק שהוא . רשאי ואף חייב בית המשפט לקבוע בטלותו של חוק אם זה יתנגש עם ערכי יסוד של החברה היהודית , הדמוקרטית , של מדינת ישראל . " הקטעים לקוהים מצנר * תפנית טז , מושב שלישי ישיבות קע"ת - ק"פ של הכנסת השלוש עשרה , יב - יד בטבת התשמד 24, - 26 בינואר .1994 .9 " השופט זמיר אמר בהרצאה כי לעתים מזומנות נתון בית המשפט העליון לביקורת על כי הוא מערער את חלוקת הסמכויות בין רשויות המדינה ומתערב יתר על המירה בעניינים בעלי אופי פוליטי . " אני מאשר את העובדות אבל לא מורה באשמה", אמר . לדבריו , בית המשפט מגלה איפוק עצמי וזהירות רבה כהתערבות בעניינים פוליטיים . הוא מקבל הרבה פניות בנושאים פוליטיים , שנדחות על הסף , אך הציבור לא יודע על כך , כי הדברים לא מתפרסמים . זמיר אמר כי הפניות נדחות כי " בית המשפט אינו שש להתערב בעניינים פוליטיים . נוח לו להתרחק מדברים כאלה , המכניסים אותו למוקד הוויכוח הציבורי ויוצרים איום על מעמדו , עצמאותו וסמכותו". לדברי זמיר , כשבית המשפט מחליט להתערב בעניינים פוליטיים - בניגוד לנטייתו הטבעית - נעשה הדבר " רק כדי להגן על עקרונות וערכים בסיסיים במצבים שבהם הם נתונים בסכנה ואין גוף אחר שיכול למלא את התפקיד באופן יעיל". זמיר אמר כי המיוחד בישראל הוא שהתרבות הפוליטית אינה מפותחת בה כראוי והדמוקרטיה אינה מושרשת בה מספיק , אולם השלטון בה חזק מאוד . לדבריו , בתנאים אלה בית המשפט העליון " מוכן ורואה חובה לעצמו לתרום לשלב הגיבוש של
|
|