|
עמוד:399
מעמד ראש הממשלה בממשלה היחסים בין ראש הממשלה לשריו נובעים במידה רבה מחוס יסוד : הממשלה . שרי הממשלה , לרבות ראש הממשלה , הם בעלי מעמד שווה . החלטות הממשלה מתקבעות על פי עקרון " שר אחד - קול אחד", ולהלכה ראש הממשלה הוא " ראשוו בין שווים " לכן ראש הממשגה אינו רשאי לשנות את חלוקת התפקידים בין השרים , לקבוע את משרדי הממשלה , לחלקם או לבטלם ולמנות ועדות שרים : שינויים אלה ניתן לבצע רק עג פי החלטת הממשלה . כלומר חוק יסוד : הממשלה , לא מקנה לראש הממשלה סמכויות מיוחדות . למעט הסמכות שלפיה רשאי ראש הממשלה לפטר שרים בגי להזדקר לאישור הממשלה . מעמדו וכוחו של ראש הממשלה מול שריו מתבססים על גורמים כמו . שירותי הביטחוי בישראל , המוסד למודיעיו ותפקידים מיוחדים ושירות הביטחוי הכללי ( השב"כ ) הכפופים במישרין לראש הממשלה , מספקים לו מידע ומאפשרים לו לקבר החלטות בתחומים אנה בלי שנדרש ממנו לשתף את השרים האחרים . משרד ראש הממשלה מופסד על יהירות ממלכתיות , כגון הלשכה המרכזית כסטטיסטיסה . המכוי למחקר ביולוגי הוועדה לאנרגיה אטומית וגנזך המדינה ; מערכת היועצים המיוחדים המכהנים במשרד ראש הממשלה בתחומי חוץ , ביטחוי וכלכלה מוסרים בידי ראש הממשעה מידע עע נושאים מרכזיים ומסנים עו יתרוו על יתר השרים מבחינת מידע וכוח . בכנסת מעמדו של ראש הממשלה מול הכנסת : הכנסת יכולה להפיל את הממשלה ולהביא להתפטרותה בהצבעת אי - אימוי המתסבכת רק ברוב מוחלט של חברי כנסת ( 61 חברים ) . ( ראו חוס יסוד הממשלה סעיף 28 ב') בסמכות ראש הממשלה לפזר את הכנסת בהסכמת הנשיא כאשר נוכח ראש הממשלה שיש בכנסת רוב המונע מהממשלה מלתפקד . וזמנויוונ הממשלה א . קביעת מדיניות וביצועה מרבית סמכויותיה של הממשלה נובעות מן ההוראה הכללית הסיימת בסעיף 32 לחוך יסוד : הממשלה . בסעיף זה נאמר כי : " הממשלה מוסמכת לעשות בשם המדינה , בכפוף לכי דין , כל פעולה שעשייתה אינה מוטלת בדין על רשות אחרת". לפי הוראה זו , הממשלה מרכזת בידיה עוצמה רבה משוס שבסמכותה לעשות כל פעולה אשר אינה ניתנת על פי חוק לגוף אחר במדינה . מתוקף כך יש לממשלה סמכות כללית רחבה לפעול בשם המדינה . הוראה כללית זו של סעיף 32 משאירה בידי הממשלה סמכויות רחבות ביותר , שכן תפקידים רבים המוטלים עליה אינם מוסדרים בחוק מסוים . כך , לדוגמה , סמכויות הממשלה בנושאים הקשורים לניהול המדינה , כמו נושאי כלכלה וחברה , מניעת אבטלה וטיפול בפערים חברתיים . זאת ועוד , יש משרדים כמו : משרד החוץ , משרד הבינוי והשיכון , המשרד לקליטת עלייה , משרד המדע , שגם חלק נכבד מפעולותיהם אינו מוגדר בחוק .
|
|