|
עמוד:386
המשטר בישראל 1996 - 2001 : רקע ומטרות לשינוי היוזמה שהביאה לשינוי חוק יסוד : הממשלה ( ,1992 ) ואשר שינתה את שיטת המשטר בישראל , נבער מאי - שביעות רצון ומביקורת חריפה של הציבור כלפי המציאות הפוליטית ששררה בארץ הציבור ראה במציאות הפוליטית הזו פועל יוצא של שיטת המשטר הפרלמנטרי , שלפיב נזקקה הממשלה ייתר ויותר לאמוי הכנסת והייתה תלויה בסיעות הקטנות בכנסת . התלות בהו הקנתה לסיעות קטנות בכנסת עוצמה פוליטית גדולה מדיי , ועוצמה זו פגעה בתפקוד הממשלה . התגבשה ההכרה שיש למצוא שיטה שתבטיח ממשלה יציבה , שתוכל לתפקד במשך ארבע שניס ללא חשש מתמיד לקיומה . מטרות יחמי שינוי השיטה לייעל את עבודת הממשלה ולאפשר לה לממש את היעדים שקבעה . בשיטה הפרלמנטרית ניצרה תלות רבה של ראש הממשלה בכנסת לצורך הקמת ממשלה קואליציונית . תלות זו אילצה את ראש הממשלה לצרף לממשלתו מפלגות שונות בעלות אינטרסים שונים מאבה של מפלגתו על מנת לזכות באמון רוב חברי הכנסת . בשע ריבוי האינטרסים התקשתה הממשלה לתפקד ביעילות ולממש את יעדיה . לחזק את כוחו של ראש הממשלה בתוד הממשלה ביחס לשרים בממשלתו וביחס לכנסת כדי שיוכל לקבוע סדרי עדיפויות לאומיים בלי להיות מאוים על ידי שרים על ידי מפלגות או על ידי חברי כנסת למנוע מהמפלגות הקטנות את היכולת לצבור כוח מעבר לכוחן האלקטורלי הממשי ולמנוע כל אפשרות מצדי להפעיל לחצים מיגזמים על ראש הממשלה בעת הרכבת הממשלה הקואליציונית או תוך כדי כהונת הממשלה . יש לזכור שככל המפלגות , גם מפלגות קטנות מבקשות להשיג יעדים מפלגתיים המנוגדים לעתים לקווי היסוד ולמדיניות הממשלה או העשויים להוות איום על יציבותה של הממשלה . לאפשר לציבור לבחור אישית את ראש הממשלה ובכך לחזק את עקרון שלטוו העם . בחירה ישירה של ראש ממשלה תשקף את רצוו רוב הבוחרים , להבדיל מהשיטה הפרלמנטרית , שבה בחירת ראש הממשלה הייתה נתונה למשא ומתן בין הסיעות בכנסת . יש לציין שבפני יוזמי השינוי ב - 1992 עמדו שתי שיטות משטר המקובלות במדינות דמוקרטיות : השיטה הפרלמנטרית והשיטה הנשיאותית . ב - 1992 נחקק חוק יסוד : הממשלה - המשלב את השיטה הפלרמנטרית ואת השיטה הנשיאותית . חוק יסוד : הממשלה 1992 לא חולל את השינוי הרצוי ובשנת 2001 בוטלה הבחירה הישירה לראשות - הממשלה , נתבטלה שיטת הבחירות הכפולה , ומתקיימות רק בחירות לכנסת . המשטר בישראל חזר להיות משטר פרלמנטרי טהור .
|
|