עמוד:242

מבוא בחלק השלישי של ספר זה נכיר את המשטר והפוליטיקה במדינת ישראל . מתוך כך נסגור מעגל : נבדוק כיצד שני היסודות שבהם דנו בשני החלקים הראשונים - מדינה יהודית ומדינה דמוקרטית - באים לידי ביטוי במשטר ובפוליטיקה בארצנו . זאת ועוד , נבחן באיזו מידה מיושם חזונם של מקימי המדינה במציאות הישראלית : האם , לפי אמות המידה שנקבעו במגילת העצמאות , מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית ? בפרק א - היסודות החוקתיים של פדינה ישראל - נכיר את היסודות החוקתיים הקובעים את צביונה של המדינה ומנחים את רשויות השלטון : הכרזת העצמאות , חוקי היסוד , חוק השבות וחוק האזרחות ; נדון בסוגיית החוקה בישראל ונברר מדוע , למרות הצהרת הכוונות של האבות המייסדים בהכרזת העצמאות , אין חוקה בישראל עד עצם היום הוה . בפרק ב - החגרה הישראלית - נכיר את הקבוצות המרכיבות את החברה הישראלית : יהודים חילוניים ודתיים , מזרחים ואשכנזים , עולים וותיקים , ערבים ודרוזים ; נלמד שחברה זו היא חברה רבת - שסעים , שיש בה מתח בין הקבוצות השונות : בין יהודים לערבים , בין דתיים לחילונים , ובין אשכנזים למזרחים ; נבחן את הגורמים לכל אחד מהשסעים , את האופן שבו הם באים לידי ביטוי בשגרת החיים הישראלית , וננסה להציע דרכים שיתרונם . בפרק זה נדון גם בסוגיית אי - השוויון בין המינים בין נשים לגברים בישראל : נבחן את הגורמים לאי - השוויון וננסה להציע דרכים לצמצומו . בפרק ג - פיסגות בישראל - נלמד על מימוש הזכות האזרחית להתאגדות במפלגות ובקבוצות אינטרס ; נכיר את מאפייני המערבת המפלגתית בישראל ; נלמד על המפלגות בישראל , על תפקידן וחשיבותן לקיום תדמוקרטיה במדינה ; נלמד על מעמדן והגורמים המשפיעים על מעמדן זה ונבדוק אם המפלגות משקפות את חרכבה של החברה הישראלית . עוד נלמד בפרק זה על התארגנותן של קבוצות אינטרס וחשיבותן לדמוקרטיה , ועל יחסי הגומלין בין מפלגה לבין קבוצת אינטרס . בפרק ד - מחיווט בישראל - נכיר את שיטת הבחירות בישראל : שיטת הבחירות לכנסת ושיטת הבחירות לראשות הממשלה ונבחן את מידת התאמתה של שיטת הבחירות לאופיה של החברה הישראלית , חברה מפוצלת ורבת - שסעים . בפרק זה גם נדון בוויכוח המתנהל בישראל על שיטת הבחירות הרצויה . בפוק ה - המשטר וכשההר השלטט גישרתם - נכיר את המשטר המעורב בישראל ; נעמוד על התפקידים והסמכויות של שלוש רשויות השלטון המרכזיות : הרשות המחוקקת הכנסת , חרשות המבצעת - הממשלה , והרשות השופטת - מערכת בתי משפט , נבחן

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר