עמוד:206

מסלמי קפדני . מצעירותו היה פעיל נגד משטר השאה בארצו , ששאף להנהיג מודרניזציה ולקדם את הכלכלה והחברה . ב - 1963 היה מראשי התקוממות כושלת נגד השאה וגרש מאיראן . 51 שנה ישב חמיני בגלות . רב הזמן שהה בעיר השיעית הקדושה נג'ף בעיראק . בשנות גלותו הטיף בהתמדה להפלת השאה ולכינון " רפובליקה אסלאמית " , שתתנהל בהתאם לחקי הדת , ובראשה יעמדו מולות ( כוהני דת מסלמים ) . חסידיו הבריחו נאומים מקלטים שלו ל - 80 אלף המסגדים באיראן ומחוצה לה . כאשר פרצה תסיסה אלימה נגד משטר השאה ( הקיסר ) של איראן מחמד רזא פהלוי בתחלת 1978 , נעשה חומיני מנהיגם הטבעי של ההמונים . השאה נסה להרחיקו מן המזרח התיכון והשפיע על העיראקים לגרשו לצרפת . אולם בצרפת נתנה לו האפשרות לפעל ביתר נוחות והשפעתו גדלה . בהפיכה עממית שהתחוללה בפברואר 1979 התמוטט שלטון השאה שהגלה מאיראן ומת כעבר שנה במצרים . חומיני זכה בקבלת - פנים נלהבת בשובו לטהרן והתיצב בראש הרפובליקה האסלאמית שעליה חלם . במרוצת הזמן סלק את כל המדינאים החלונים ששתפו אתו פעלה באופוזיציה , וגם כוהני דת שיעים בכירים - לפעמים גם בכירים ממנו - שהתנגדו לדרכו . רעלות ומשמרות מהפכה חומיני הטיל על איראן חמרות חסרות תקדים . הוא הקים " משמרות מהפכה " אלימים , אלץ את הנשים ללבש רעלות , דכא אינטלקטואלים ומעוטים לאמיים ודתיים . הוא הפך את שנאת הזרים לפלחן וברך על כליאת עשרות בני - ערבה אמריקנים בשגרירות ארצות - הברית בטהרן בסוף 1979 . ארצות - הברית כנתה על ידו " השטן הגדול " , וברית - המועצות - " השטן הפחות גדול " . איבה קיצונית לישראל ובטול כל הקשרים עמה היו חלק בלתי נפרד ממדיניותו . את המלחמה עם עיראק , שהחלה ביזמת העיראקים , הפך כלי יעיל לחזוק משטרו . הוא סרב להפסיקה , לא נרתע מגיוס ילדים לחזית , ודרש מן העיראקים כניעה מחלטת , אך לבסוף נאלץ להודות בתבוסתו . בתקופת שלטונו נפגעה קשה כלכלת איראן ובראשה ענף הנפט , מקור ההכנסה העקרי של המדינה . על אף זקנתו המפלגת שלט ביד תקיפה בארצו , בעזרת בנו אחמד , עד יום מותו . אולם חלומו להפיץ את דגם המהפכה המסלמית של איראן בארצות נוספות לא הכתר בהצלחה . אסלאם איראן נפט עיראק חוני המעגל דמות היסטורית של צדיק ועושה - נפלאות . אגדות רבות נשזרו סביב אישיותו בספרות התלמודית . חי במאה ה - 1 לפני הספירה , בימי מלכות בית חשמונאי . האגדה מספרת , כי הכנוי " המעגל " נתן לו לאחר שבשנת בצרת ציר סביבו מעגל ונשבע כי יעמד בתוכו עד שירדו גשמים . תפלתו נענתה והגשמים ירדו . אגדה אחרת מספרת על חוני המעגל כי ישו שבעים שנה , ומשהתעורר מצא את עצמו בעולם שבו איש לא הכירו . הוא התהלך כזר בארצו , בין נכדיהם של בני דורי , עד שבקש מאלוהים כי יטל את נשמתו ובקשתו התמלאה . האגדה על מקור הכנוי " הנועגל " מעשה שאמרו לו לחוני המעגל : " התפלל שירדו גשמים " , התפלל ולא ירדו גשמים . מה עשה ? עג עוגה ועמד בתוכה , ואמר לפניו : " רבונו עול עולם , בניך שמו פניהם עלי , שאני כבן - בית לפניך . נשבע אני בשמך הגדול שאיני זז מכאן , עד שתרחם על בניך " . התחילו גשמים מנטפין . אמר : " לא כף שאלתי , אלא גשמי בורות , שיחין ומערות " . התחילו לירד בזעף , אמר : " לא כך שאלתי , אלא גשמי רצון , ברכה ונדבה " . ירדו כתקנן , עד שיצאו ישראל מירושלים להר - הבית מפני הגשמים . יוסף בן מתתיהו מספר , כי בימי מלחמת האחים בין החשמונאים אריסטובולוס והורקנוס , צוו חיליו של הורקנוס על חוני לקלל את אויביהם . הוא פנה בתפלה לאלוהים שלא ישעה לתפלותיהם של שני הצדדים , ואז סקלוהו באבנים והרגוהו . נכדו של חוני המעגל , חנן הנחבא , היה אף הוא ידוע כמחולל נסים של הורדת גשמים . חשמונאים יוסף בן מתתיהו חוניו שמם של ארבעה כוהנים גדולים מבית צדוק בתקופת בית שני . משפחת צדוק כהנה בקדש מאז בית - המקדש הראשון . חוניו הראשון , שחי בסוף המאה ה - 4 לפני הספירה , היה כוהן גדול בתקופת שיבת ציון והוא האחרון הנזכר בתנ"ך ( נחמיה יב ) . חוניו השני שמש כוהן גדול בימי מלכותו של תלמי ה - 3 , במחצית השניה של המאה ה - 3 לפני הספירה . באותה תקופה ארץ - ישראל היתה זירת מאבק בין מלכי בית תלמי שישבו במצרים לבין המלכים הסלוקים שישבו בסוריה . חוניו סרב לשלם מס לתלמי , כנראה משים שבאותו פרק זמן גבר עליו המלך סלוקוס ה - 2 . ( הכוהן הגדול היה מנהיג דתי של האמה וגם המנהיג המדיני , והוא היה גם זה הממנה על אסוף כספי המסים והעברת המס לשלטון הזר . ) אחינו יוסף בן טוביה , שהציע לתלמיים סכום גדול בעבור הזכות לגבות מסים ואף זכה בה והיא נטלה מחוניו , היה גם זה שפשר בין תלמי לבין היהודים . חוניו השלישי , נכדו של חוניו השני , היה כוהן גדול בימי מלכותם של סלוקוס ה - 4 ואנטיוכוס ה - 4 אפיפנס ( סמוך לשנת 180 לפני הספירה ) . באותם ימים התבססה בירושלים קבוצת בני אדם , ששאפו להתמזג בתרבות ההלניסטית ( היונית ) ולהקים בירושלים פוליס ( עיר במתכנת יונית ) . יסון ( ישוע ) , אחיו של חוניו , ומשפחת בני טוביה , צאצאיו של יוסף , נמנו עמהם . יסון הציע למלך רוחאללה חומיני , המנהיג הדתי העליון של איראן , ראה בהתרחקות מן האסלאם את הגורם העיקרי לכל חוליי החברה המוסלמית , ובהקמת ממשל דתי אסלאמי אדוק את התרופה להם .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר