מתוך:  > אביב חדש 6 > זכרון

עמוד:160

ימים אחדים לאחר שהשתתף במסבה , מי מחבריו השתתף בה , הוא מנסה להזכר בשמות החברים על ידי זה שהוא מנסה לשחזר את הארוע במחו . תהליך זה הוא ההזכרות . לעמת זאת , אם יפגש את אחד ממשתתפי המסבה ברחוב הוא יזהה אותו כמי שהשתתף באותה מסבה . להזכר קשה יותר מאשר לזהות . אם המורה יבקש מתלמיד להזכר בנושא שעור מסים בשבוע שעבר , יתקשה התלמיד להזכר . אבל אם המורה יצין את שם הנושא וישאל אם כבר למד עליו - יזכר התלמיד ביתר קלות . האסוציאציה היא דרך נוספת של זכירה . כאשר עוברת על אדם חויה מסימת , הוא נזכר בדרך כלל גם במשהו אחר , אם באותה שעה , אם זמן קצר לפני כן , אם מיד אחר כך . חויות אלו קשורות זו בזו בזכרונו . כאשר אדם נזכר או מזהה מארע אחד , גורם לו הדבר שיזכר גם במארע אחר הקשור בו . מזכרת שהביא עמו מטיול , מנגינה שישמע , ריח מסים - יזכירו לו את חויות הטיול . דרך אחרת לזכר היא באמצעות תמונות . ילד עשוי להזכר בחפש הגדול האחרון למראה תמונות של מחנה קיץ שבו השתתף , קיטנה שבלה בה , חוף ים או הרים . למראה התמונות הוא חוזר ורואה את כל שעבר עליו בעיני דמיונו . לזה קוראים זכרון חזותי . כאשר אומרים על אדם מסים שיש לו זכרון של מצלמה , מתכונים לומר שיש לו כשר רב להזכר בדברים בעזרת דמוי חזותי , תחבולות זכירה נאשר רוצים לזכר שמות של פני אדם , מצמידים להם פנוי או נותנים בהם סימנים . למשל : נצה - מציצה , יוסי הארך , רנה השמנה , ירון בלון וכלי . במספרים נוח לחלק לקבוצות , למיל , מספרי טלפון מחלקים לזוגות או לשלשות . גם למספרים אפשר לתת משמעית במלים על ידי חשוב הערך שלהם , למשל כדי לזכר את המספר 121 מחשבים : ו = א , ב = 2 , ו = א . את המלה המתקבלת - אבא - קל יותר לזכר . שכחה תהליך השכחה שיך גם הוא לתחום הזכרון . גם לשכחה יש כמה סבות עקריות : אנו שוכחים דברים שאיננו חוזרים ומשתמשים בהם . חמר שנלמד זה עתה , בעקר אם הוא בנושאים קרובים , עלול להשכיח ידיעה קודמת . וכן להפך , חמר שהיה ידוע קדם משכיח חמר שנלמד זה עתה . אנו שוכחים לפעמים ביתר מהירות חויות שאינן נעימות לנו מאשר חויות אחרות . אין בכחם של למידה ושנון לבטל את תהליך השכחה . לעמת זאת , לא קימת שכחה גמורה , ואפלו חמר שכביכול נשכח כליל , ילמד ביתר מהירות מחמר חדש . שכחה חלקית מולידה אי - דיוקים וטעיות בזכירה . ילדים בעקר מערבבים זכרונות זה בזה , או מצרפים לחויה מסימת זכרון מן העבר . הזכרון משפיע על ההתנהגות . דברים שנקלטו בעבר משפיעים עלינו בהווה . למשל , אם ילד זוכר ארוע מפחיד - כמו התקלות בכלב גדול - יתכן שימשיך לפחד מכלבים מכל סוג וגדל גם בבגרותו . פעילות הזכרון עולה עד גיל 25 בערך ולאחר מכן יורדת בהדרגה . היא יורדת הרבה בעת הזקנה , אך האדם הזקן זוכר יפה דוקא ארועים מימי ילדותו ונעוריו . מחקרים חדשניים שבצעו מדענים ישראלים , מצביעים על קשר אפשרי בין איכות השנה לבין כשר הזכרון . במחקרים אלה נמצא כי נבדקים שישנו בצורה סדירה והגיעו בשנתם לשלב החלומות , זכרו בצורה טובה יותר תבניות של צורות שנלמדו לפני רשנה . הזכרון והמח עד למאה ה - 20 נתנו רק תשובות סתמיות לשאלה היכן נמצא בגופנו המנגנון הממנה על הזכרון . הנסיון למצא במח אזור מסים שבו מרכז כח הזכרון לא עלה יפה עד היום , אף על פי שידועים מקומות במח שפגיעה בהם משפיעה על הזכרון . הנסיון ללמד על מבנה המח על פי מבנהו של המחשב האלקטרוני - לא עלה יפה גם הוא . אמנם בדומה לפעלת המחשב , המח מעביר פקדות באמצעות דחפים חשמליים , אבל אפלו נניח שכל תא במח יכול להמצא במאות מצבים שונים לעמת שני המצבים שב " תא זכרון " במחשב , לא יספיק המספר להסברת כח זכרוננו שהוא גדול בהרבה . יתכן שהתשובה לשאלה נמצאת במבנה הכימי של תאי המח . עם זאת , עדין לא נתן הסבר מניח את הדעת למנגנון הזכירה ולאפן שבו גורמים שונים משפיעים עליו וקובעים אילו פרטים נזכרים ואילו נשכחים . חלום למידה נוח שנה זכרון יעקב ישוב עירוני - כפרי ( מועצה מקומית ) בדרום הכרמל על - שם יעקב רוטשילד . שוכן בגבה 170 מטרים מעל פני הים . מספר תושביו כ - 9,100 . התושבים מתפרנסים מחקלאות ( כרמים ופלחה ) , מתעשיה ( בין השאר ביקב הגדול שבמקום ) ומשרותים , בהם מלונאות : בזכות אקלימה הנוח של זכרון יעקב ונופיה היפים הוקמו בה בתי - מרגוע רבים . זכרון יעקב נוסדה כמושבה בשנת 1882 על ידי עולים מרומניה ונקראה בתחלה זמארין , על - שם הכפר הערבי הסמון . בקיץ שנת 1883 , בעקבות מצוקה כלכלית קשה , פרש עליה את חסותו הברון אדמונד רוטשילד ( " הנדיב הידוע " ) והוא שקרא לה זכרון יעקב , על - שם אביו יעקב ( ג'ימס ) . הברון הורה לנטע במושבה כרמים , ובשנת 1891 הקים בה יקב גדול . בזכרון יעקב פעלו אהרן אהרנסון , מגלה " אם החטה " , ואחותו שרה , שניהם מראשי ניל"י . ההיסטוריה של זכרון יעקב מתעדת ומתארת באתריה . בנין שהוקם על ידי הברון רוטשילד הוא מוזאון לתולדות העליה הראשונה והמושבות הראשונות בארץ ישראל . במוזאון ניל"י ובביתה של משפחת אהרנסון מצגות קורות המשפחה וארגון ניל"י . היקב שהוקם ב - 1891 פתוח למבקרים . הברון אדמונד דה רוטשילד ורעיתו קבורים התרשים מתאו שלבים בתהליך הזיכרון : תחילה נקלטים הגירויים על ידי החושים . גירויים אלה נכנסים לזיכרון לאחר סיווג מסוים ( קידוד ) ונשמרים בו ( אחסון ) כאשר האדם זקוק לרשמים המאוחסנים בזיכרון , הוא שולף את הפרטים הדרושים לו מזיכרונו על ידי שיחזור , זיהוי או אסוציאציה ( שליפה ) .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר