מתוך:  > אביב חדש 5 > הלניזם

עמוד:157

הלכה והתבססה עם השתלטותו של אלכסנדר מוקדון על המזרח במחצית השניה של המאה ה - 4 לפני הספירה . הפצת התרבות היונית במזרח התבטאה בהקמת ערים במתכנת יונית ( פוליס ) , בהקמת בנינים ומקדשים בסגנון יוני ; בהנהגת פלחן שהיה שלוב של אלי יון עם האלים המקומיים ; בקיום חגים יוניים ; בהנהגת מוסדות תרבות וספורט כמנהג היונים - למשל , תאטרונים ותחריות ספורט ; באמוץ שמות יוניים ובהפצת השפה היונית , שהפכה לשפת המשכילים והסוחרים . בארץ - ישראל התישבו חילים שכירים והוקמו מושבות צבאיות . אולם התרבות ההלניסטית חדרה גם לחברה היהודית . השכבה החברתית שבקשה לאמץ מנהגים אלה כנתה מתיונים . ההלניזם השפיע רבות גם על העם היהודי ועל חיי היהודים מחוץ לארץ - ישראל . המתיונים במשך מאתים שנות השלטון הפרסי בארץ - ישראל , עד כבושה בידי אלכסנדר מוקדון ב - 332 לפני הספירה , נהנו היהודים מחפש דת וקימו את חייהם על פי חקי התורה . אלכסנדר מוקדון והמלכים שבאו אחריו סמכו ידם על העצמאות הדתית של היהודים . נושאי רעיון ההלניזם , שהחל להתפשט לאחר כבוש הארץ על ידי אלכסנדר מוקדון ובמיחד בימי יורשיו , שאפו לקשר קשרים עם יונים שהתישבו בארץ ולסגל לעצמם את מנהגיהם . בדרך כלל היו אלה יהודים עשירים המקרבים לשלטון הנכרי . הידועים שבהם היו בני משפחת טוביה , שגבו מסים בעבור השלטון . הנטיות ההלניסטיות גברו במאה ה - 2 לפני הספירה , בימי המלך הסלוקי אנטיוכוס ה - 3 ובעקר בימי יורשו אנטיוכוס ה - 4 אפיפנס , שנסה לכפות על היהודים את היונות ואת המנהגים האליליים שהיו מקבלים בה . המתיונים , שידעו על מגמתו זו של אנטיוכוס , בקשו לתפש בעזרתו את השלטון ביהודה . יסון , נציג המתיונים , הצליח להשפיע על אנטיוכוס אפיפנס להדיח את אחיו חוניו ה - 3 מן הכהנה הגדולה ולמנותו במקומו ( 171 לפני הספירה ) . הוא השיג את מטרתו לא רק באמצעות מתנות וכסף רב שנתן למלך , אלא גם בהבטחתו להפיץ את מנהגי היונים בארץ - ישראל . לאחר שנתמנה לכוהן גדול , הקים יסון בירושלים פוליס יונית ובה מוסדות חנוך , תרבות וספורט , ושלח קרבנות לאל היוני הרקלס במשחקים שנערכו בצור . כעבר שלוש שנים קנה מנלאוס את משרת הכוהן מידי המלך אנטיוכוס ה - 3 שהיה זקוק מאוד לכסף , וחוניו סלק מן הכהנה . מנלאוס הנהיג עבודת אלילים בבית - המקדש , גזל מאוצרות המקדש כדי לשלם לשליט הסלוקי , ושלט בירושלים בכח הזרוע . מנלאוס והמתיונים נתקלו בהתנגדות חריפה מצד מפלגת החסידים , שבקשו לשמר את המסרת היהודית בטהרתה . אנטיוכוס ה - 4 אפיפנס הרחיק לכת . הוא הטיל על הצבור היהודי גזרות , שהביאו למרד החשמונאים . נצחונם של המקבים ומנוי כוהנים גדולים מבית חשמונאי בלמו את התפשטותה של ההתיונות , אבל ההלניזם כבר היה משרש בחברה היהודית . התרבות ההלניסטית לא פגעה אפוא בדת היהודית והחיים בממלכת החשמונאים התנהלו על פי חקי התורה , אך השפעתה נכרה במיחד בבניה הרבה בכל רחבי ארץ - ישראל , הן בישובים יהודיים והן במקומות שישבו בהם נכרים . תחומי ההשפעה של התרבות ההלניסטית השפעתה של התרבות היונית גדלה בימי המלכים החשמונאים האחרונים , ובמיחד בימי הורדוס ויורשיו , כאשר הרומאים כבר שלטו למעשה בארץ - ישראל . גימנסיונים שבהם היו בחורים יהודים מתחרים במשחקים פסל מעוצב בסגנון הלניסטי מהמאות ה - 2 - 1 לפני הספירה , המתאר את זרימת הנילוס במצרים - אחד מאזורי ההשפעה של התרבות ההלניסטית . בין הפסלונים הקטנים המקיפים את ה " נהר : המומחש בגופו של גבר גדול מידות , נמצא ספינקס מצרי , קטע משגידיו של מעקה בבית - הכנסת מכפר נחום מסוף המאה ה - 2 לספירה . מתואר בו ארון קודש בצורת היכל , המונח על עגלה . העמודים והשער מזכירים את סגנון הבנייה ההלניסטי שרווח בארץ - ישראל .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר