|
עמוד:71
כחצי מיליון נכנסו לארצות - הברית עד מלחמת העולם השניה . קבוצות גדולות של יהודים הגרו גם לארגנטינה ולקנדה . לפני מלחמה העולם השניה היתה תקופה של משבר כלכלי עולמי ואפשריות ההגירה הלכו והצטמצמו . השיא היה עם עלית הנאצים לשלטון בגרמניה ומדינות העולם סגרו את שצריהן בפני מהגרים יהודים . בכל זאת כ - 400 אלף יהודים יצאו מגרמניה , אוסטריה וצ'כיה לפני מלחמת העולם השניה . הגירה שהיא עליה תופעה מיחדת במינה התרחשה בהגירה היהודית החל בסוף המאה ה - 19 והיא - התחדשות ההתישבות בארץ - ישראל . ההגירה לארץ - ישראל נקראת עליה . תחלה הקיפה העליה רק מספר קטן מכלל המהגרים היהודים שיצאו ממזרח אירופה מ - 1881 . אולם כשהחלה העליה הציונית הראשונה ועד פרץ מלחמת העולם השניה ב - 1939 גדל הישוב היהודי בארץ - ישראל מ - 17 אלף תושבים ל - 300 אלף . את מעוט העולים לארץ - ישראל נתן להסביר בכך שהארץ היתה כבושה בידי מדינות זרות - טורקיה ואחר כך אנגליה - שהטילו הגבלות על כניסת יהודים אליה , ובתנאים הכלכליים הקשים שהיו אז בארץ . לאחר קום מדינת ישראל ב - 1948 נפתחו שערי הארץ . מדינת ישראל קבלה את אחד החקים החשובים שלה " חק השבות " שאפשר לכל יהודי הרוצה בכך לעלות ולהתישב בארץ - ישראל ולקבל את האזרחות הישראלית . בשנים 1946 - 1957 הקיפה ההגירה היהודית 1.32 מיליון נפש וכ - 75% מהם עלו למדינת ישראל . רב יהודי ארצות צפון אפריקה , עיראק , תימן , סוריה ומצרים עלו לישראל . מאז עלה השלטון הקומוניסטי בברית - המועצות נאסרה יציאת היהודים משם , ורק מעטים הצליחו לצאת . מראשית שנות ה - 70 , בלחץ ממשלת ישראל ומדינות ידידותיות לה , גבר זרם העולים משם והגיע לשיאו ב - 1990 כאשר נפל המשטר הקומוניסטי ויותר מחצי מיליון יהודים מרחבי רוסיה עלו למדינת ישראל . אכלוסיה גלות בבל חק השבות עליות לארץ הגל , פרידריך פילוסוף גרמני שהשפיע רבות על הפילוסופיה הפוליטית . הגל ראה בהיסטוריה כלה אסף של מארעות המהוים שלבים הכרחיים בהתפתחות הרוח . חי בשנים 1770 - 1831 . גאורג וילהלם פרידריך הגל נולד בעיר שטוטגרט שבגרמניה , ולמד באוניברסיטה של טיבינגן . משנת 1818 ועד מותו הוא למד פילוסופיה באוניברסיטת ברלין . הגל נסה לבנות שיטה פילוסופית רחבה שתאחד את תורות קודמיו לתורה אחת כוללת ושלמה . הוא לא ראה בשיטות קודמיו יחידות המנתקות זו מזו , אלא שלבים בהתפתחות הרוח האנושית בדרך לתורה מאחדת אחת . גם ההיסטוריה כלה , על פי הגל , אינה אסף של מארעות מקריים אלא שלבים הכרחיים בהתפתחותה של הרוח , שהיא המציאות האמתית היחידה . החמר אינו יותר ממשי מן הרוח , אלא להפך , החמר הוא מה שהרוח תופסת במחשבתה . לדעת הגל , בכל שלב בהתפתחות נתן להבחין בשלושה שלבי משנה . הראשון הוא תזה , כלומר הנחה , למשל , תורה פילוסופית מסימת . השלב השני הוא האנטיתזה - תורה נגדית וסותרת , הנוצרת כתגובה על התורה הראשונה . מן התזה והאנטיתזה נוצרת בשלב השלישי הסינתזה , הממזגת את שתי התורות המנגדות ויוצרת מהן אחדות אחת . הסינתזה היא התזה החדשה , המביאה לאנטיתזה חדשה . מהן נוצרת שוב סינתזה , וחוזר חלילה . שיטה זו שמשה יסוד לתורתו של קרל מרקס , אבי הקומוניזם . הגל ראה במדינה גורם המשליט את רצון הכלל , כפי שהוא מתבטא בחק , על בני האדם היחידים המבקשים להגשים את שאיפותיהם הפרטיות . משום כך המדינה היא מוסד הכרחי להגשמת המוסר בחברה . המדינה בדרכה אל הצורה המשלמת שלה עוברת תהליך אינסופי , המתבטא במאבק בין רצון הכלל - המיצג על ידי המדינה - לבין הפרט המבקש להגשים את רצונותיו . היסטוריה מרקס , קרל פילוסופיה קומוניזם לפי משנתו של הפילוסוף פרידריך הגל , ההיסטוריה מתפתחת בתהליך של ניגודים והתנגשויות . לכן הוא הצדיק את המלחמה והתוקפנות שמדינה אחת מגלה כלפי מדינה אחרת . פליטים יהודים מרוסיה נראים בתחריט משנת 1892 בהגיעם בספינה לאמריקה . בדרכם הם עוברים על פני אנדרטת החירות בנמל ניו - יורק , המסמלת את משאת נפשם של המהגרים אל העולם החדש .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|