מתוך:  > אביב חדש 5 > דמוקרטיה

עמוד:17

דמוקרטיה צורת שלטון המבססת על העקרון , שהנהגת המדינה תלויה ברצון העם . בדמוקרטיה יש לכל אזרח במדינה הזכות להביע את דעתו ולהשתתף בבחירת נציגיו בהנהגה . לכל אזרח יש גם זכיות וחיבות שוים . מקורו של המנח דמוקרטיה ביונית ופרושו - שלטון העם . הרעיון העומד ביסוד הדמוקרטיה הוא הכרה בערכם של בני האדם ובשויון הקים ביניהם לבין עצמם וביניהם לפני החק . שויון זה מקנה לכל אזרח את הזכות להביע את דעתו ולהשתתף בבחירת נציגיו בשלטון . מערבותו של העם בשלטון נעשית בדרך ישירה או באמצעות נציגים נבחרים . דמוקרטיה ישירה ודמוקרטיה על ידי נציגים לדמוקרטיה המדינית יש שתי צורות קיום : דמוקרטיה ישירה ודמוקרטיה באמצעות נציגים . התכנסות של כלל האזרחים כדי להחליט על מדיניות ולבחר בשליטים אשר יבצעו את המדיניות , היא דמוקרטיה ישירה . דמוקרטיה כזאת היתה נהוגה ביון העתיקה , ומתקימת במקומות שבהם ההחלטות מתקבלות באמצעות משאלי עם או באספות עם , ובכללם הקבוצים בישראל . אולם בימינו קים קשי לכנס את העם כלי במקום אחד , או לשתף כל אזרח ואזרח בקבלת כל החלטה . לכן נקבעה דרך דמוקרטית עקיפה על ידי נציגים , המבטאים את רצון העם . בדמוקרטיה היצוגית האזרחים בוחרים את נציגיהם למועצה או לבית - המחוקקים - בישראל הכנסת - ומטילים עליהם את התפקיד והאחריות לנהל את השלטון . אין דמוקרטיה משלמת . אפלו בדמוקרטיה ישירה נמסר השלטון לבני אדם מתוך אמונה ותקוה שיעשו את רצון העם . מדינה מגדרת כדמוקרטית אם היא ערבה לחריות הפרט , גביניהן חפש הבטוי , חפש ההתכנסות , חפש הפלחן הדתי וזכיות שוות לכל ללא הבדל מין , גזע ודת . עקרונות היסוד של השקפת העולם הדמוקרטית כוללות את תלות השלטון ברצון העם , המבטא בבחירות . לכן מיחסת חשיבות רבה לאפין של הבחירות . עליהן להיות חפשיות מפחד ומאיומים , להתקים בפרקי זמן קצובים וידועים ולהיות שויוניות במובן זה , שקולות הבוחרים כלם שוים בערכם וביכלת שלהם להשפיע . תולדות הדמוקרטיה ומעצביה שלטון דמוקרטי הנהג בפעם הראשונה ביון העתיקה במאה ה - 6 לפני הספירה בעיר אתונה . הדמוקרטיה היונית היתה ישירה . כל אזרחי העיר מגיל 18 ומעלה , חוץ מנשים ומי שלא נחשבו אזרחים , היו מתכנסים לארבעים אספות בשנה . אספות אלה היו מקור הסמכות לנהול כל עניני הפוליס - עיר המדינה האתונאית . צבור אזרחים זה היה מחליט בכל ענין . לצרך בצוע ההחלטות , נהול עניני המדינה , הצבא והמשפט נבחרו נושאי תפקידים בהליך של בחירות , ולכל אזרח היתה האפשרות לתמך או להתנגד לבחירתו של מעמד לתפקיד . לכל אזרח גם היתה האפשרות להבחר למשרה שלטונית . האספות פקחו על בעלי התפקידים שנבחרו פקוח הדוק , ולכל אזרח היתה הזכות להשמיע את בקרתו ולהביא את הצעותיו לפני האזרחים . הדמוקרטיה האתונאית השפעה מדרך שלטונו של סולון , שחי בשנים 638 - 559 לפני הספירה . סולון נסח חקים חדשים , שהבטיחו את זכיותיהם של האזרחים ונועדו למנע את השתלטותה של קבוצה אחת באכלוסיה על קבוצות אחרות בה . הפילוסוף היוני אריסטו , בן המאה ה - 4 לפני הספירה , בסס את רעיון המדינה . המא טען שהמדינה היא שתפות בין בני אדם שוים בזכיותיהם , השואפת ליצר חיים משלמים . הוגה הדעות האנגלי ג'ון לוק ( במאה ה - 17 ) בסס בספרו " השלטון המדיני " את הדמוקרטיה המודרנית , בתארו את השלטון המדיני הנובע מהסכמת העם ולמען רוחתו . שרל מונטסקיה נסח את רעיון הפרדת הרשיות ( במאה ה - 18 ) וג'ון סטיוארט מיל בסס את רעיון שלטון הנציגים ( במאה ה - 19 ) . הבחירות הכלליות והשוות המקבלות כיום , שהן המאפין הבולט ביותר של הדמוקרטיה , לא התקימו בתקופה העתיקה . עקרון הבחירות קבל תקף רק במאות ה - 18 וה - 19 , כאשר העם דרש יצוג במנגנון השלטון . קשה לקים דמוקרטיה ורבים הם הגורמים שאינם מענינים בה . בעלי האצלה והממון , למשל , היו מענינים לשלט בהמונים וסרבו לתת זכיות שוות לקבוצות גדולות באכלוסיה . ואכן במהלך ההיסטוריה הפקד השלטון על המדינה בידיהם של מעטים : מלכים , דיקטטורים , מעמד חברתי מסים או מפלגה פוליטית . אלה שלטו בכח הירשה , בכח הצבא או בכח הממון . המהפכה הצרפתית , שדגלה והפיצה את רעיונות השויון , החפש והאחוה , נתנה דחיפה חשובה לבסוס השלטון הדמוקרטי בעולם המערבי . הוגי ' אלת הדמוקרטיה'- פסל שהקימו סטודנטים סינים בכיכר המרכזית בבייג'ין , בעת ההפגנה למען הנהגת משטר דמוקרטי בארצם בקיץ 1989 . ילדים מממשים את זכות היסוד של האזרח במדינה הדמוקרטית - הזכות להפגין ולבטא את דעותיו בפומבי .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר