|
עמוד:67
מערכות חנוך מקצועי , הן למבגרים והן למתבגרים , כדי להכשירם למלא את צרכי היצור המלחמתי . הכשרה זו נמשכה גם לאחר המלחמה , כדי לשקם מגבלים בכשר עבודה ומתבגרים שגילם אינו מאפשר הכשרה ממשכת בחניכות או בבית - ספר מקצועי . כיום גובר והולך חלקו של הלמוד השיטתי , העיוני והכללי . בתי - הספר המקצועיים אף שוקדים לשנות ולגון את מסלולי הלמוד ולהתאימם לצרכים המתפתחים של המשק . החנוך המקצועי בישראל עם קום המדינה פעלו בארץ 17 בתי - ספר מקצועיים ולמדו בהם 1,800 תלמידים בלבד . ברבם היו אלה בתי - ספר דו - שנתיים שנועדו להקנות מקצועות כמו חשמלאות , פחחות , מסגרות ועוד . העליה במספר התושבים בארץ הביאה להתרחבות החנוך המקצועי . הוקמו בתי - ספר תלת - שנתיים שנועדו לקלט בעקר תלמידים שלא יכלו ללמד במסלול העיוני , ולכן רצו להכשירם לעבודת כפים . עם החלת חק למוד חובה והרחבתו עד כתה י , הוקמה במשרד החנוך מערכת החנוך הטכנולוגי העל - יסודי . החנוך המקצועי התרחב , ובשנת 1995 למדו בו יותר מ - 100,000 תלמידים . כיום יש צרך בעובדים מימנים ברמה גבוהה להפעלת הטכנולוגיה המתקדמת , בנוסף לטכנאים ולבעלי מקצוע מימנים ברמות שונות . בחנוך המקצועי כלולים בתי - ספר טכנולוגיים שבהם לומדים אלקטרוניקה , חשמל , מחשבים , מכניקה , אפנה , משרדאות , מלונאות , סעוד ועוד , בתי - ספר חקלאיים - שבהם לומדים חקלאות , ביולוגיה חקלאית , דיג , טכנאות נוף , מכון חקלאי ועוד , ובתי - ספר להנדסאים המיעדים לבוגרי יב בעלי תעודת בגרות . בתי - הספר המקצועיים שיכים למחלקה לחנוך מקצועי במשרד החנוך , התרבות והספורט . מחלקה זו עוסקת בהרחבת רשת בתי - הספר המקצועיים בהתאם לצרכי המשק והתעשיה , ובגוון מסלולי הלמוד והמגמות המקצועיות והתאמתם לצרכי הטכנולוגיה המודרנית . כמו כן , שתפים בהחזקת בתי - הספר המקצועיים גופים שונים : אורט , עמל , ויצ"ו , עיריות ומועצות מקומיות ועוד . החנוך הטכנולוגי מציע מסלולי למוד בארבע רמות שונות , כדי לענות על צרכיהם המגונים של תלמידים בעלי יכלת שונה : מסמ"ת - מסלול מקצועי תיכון , שבמסגרתו מקבלים הכשרה מקצועית והשכלה כללית , והמזכה את מסימיו בתעודת בגרות . בוגרי מסלול זה יכולים להמשיך ללמד באוניברסיטה או בטכניון , או להמשיך בכתות יג - יד במסלול של הנדסאי או טכנאי . מסמ"ר - מסלול מקצועי רגיל המזכה את מסימיו בתעודת גמר הכוללת בגרות חלקית וסווג מקצועי . מסמ"ם - מסלול מקצועי מעשי המקנה תעודת סיום וסווג מקצועי . לתלמידים בעלי השגים למודיים נמוכים המתקשים להתקבל למסגרות החנוך העל - יסודי , הוקמו מרכזי חנוך המטפלים בהכשרה מקצועית מעשית , וכן כתות הכון הצמודות לבתי - הספר המקצועיים . במסגרות אלה מתאמות תכניות הלמודים ליכלתם של התלמידים ונעשה מאמץ לשלב אותם בעבודה תוך כדי הלמודים . אורט גילדה מהפכה התעשיתית מקצוע - הכונה ויעוץ חנוך , שלום זמר ויוצר מחלוצי הרוק בישראל . ביצירתו מרבה חנוך לחשף בקרת נגד השלטון והממסד , ובוחן את יחסו למדינה , לאהבה ולעצמו . שלום חנוך נולד בקבוץ משמרות בשנת 1946 והחל ליצר בגיל 14 . את שרותו הצבאי עשה בלהקת הנח"ל , יחד עם טוביה צפיר , חנן יובל , מנחם זילברמן ושולה חן . מתחלת דרכו המוסיקלית התחבר אל הזמר אריק אינשטין והשנים יצרו יחדיו את התקליט " מזל גדי " בשנת 1968 . כעבר שנתים שתפו השנים פעלה בהפקת " פלסטלינה"ו " שבלול " - יצירות שהיו לאבן דרך חשובה ברוק הישראלי בזכות שלוב כובש ומשכנע של השפעות הרוק העולמי ועצוב סגנון כתיבה מלולית קלילה ומדיקת . בין שיריהם המשתפים : " פרג"- שבו הגיבו לפלישה הסוביטית לבירת צ'כיה , " קח לך אשה", ו " מה אתי " שבו שתפים גם שמוליק קראוס וג'וזי כץ . ב - 1970 חבר חנוך לזמרים בני אמדורסקי וחנן יובל והשלושה הפכו ללהקת ה " שלושרים". באמצע שנות ה - 70 יסדו חנוך , אריאל זילבר ומוסיקאים נוספים את להקת " תמוז", שהוציאה את התקליט " סוף עונת התפוזים". הלהקה אמנם לא זכתה להצלחה מסחרית אך הטביעה חותם כלהקת הרוק האמתית הראשונה בישראל . באמצע שנות ה - 80 היה חנוך לסמל רוק של הנער בישראל . אלבומו " מחכים למשיח", שיצא על רקע משברי מלחמת לבנון , כלל בקרת פוליטית נוקבת . בשירו " לא עוצר באדם " הוא תקף את היזמה לפתיחת מלחמת שלום הגליל . להופעות בעקבות האלבום נהרו רבבות . היתה זאת נקדת שיא בקרירה של חנוך ואחת מנקדות השיא של הרוק הישראלי בכלל . בשנות ה - 90 הפך חנוך לאמן בוגר ובשל , ואמירותיו הפוליטיות נעשו פחות בוטות . בין אלבומיו האחרונים : " בגלגול הזה"( 1991 ) ,"א - לי - מות"( 1994 ) , ו " ערב ערב " ( 1997 ) . ב - 998 1 שבו חנוך ואריק אינשטין לשתף פעלה לאחר נתק של שנים רבות . חנוך הלחין שנים משירי אלבומו של אינשטין " לאן פרחו הפרפרים", והשנים עובדים על הוציאו אלבום משתף , " מוסקט", הראשון זה 20 שנה . אינשטין , אריק פזמונאות עברית חניבעל גדול המצביאים והמדינאים של קרתגו הקדומה . פלש ליבשת אירופה והביס את גיסות הקיסרות בכמה קרבות מפרסמים . לבסוף נצח והתאבד לאחר תקופת כהנה קצרה כשליט אזרחי . חי בשנים 247 - 183 לפני הספירה . כשהיה חניבעל בן תשע השביעו אביו , חמילקרת ברקה , שליט קרתגו ( ליד העיר תוניס של היום ) כי ינקם ברומאים על התבוסה שנחל האב מידיהם במלחמה הפונית
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|