|
עמוד:63
החנוך יטפח הבנה , סובלנות וידידות בין כל העמים ויסיע לקים את השלום". כלומר , החנוך צריך להיות נחלת הכל כי בלעדיו לא נתן לפתח את החברה וכל פרט בתוכה , ולהבטיח רמת חיים נאותה לכל . לשם כך יש לשרש בורות של צעירים ומבגרים , לפתח את בתי - הספר ולהעלות את רמתם . ואכן , במאה ה - 20 גדלו תקציבי החנוך ברב המדינות . גדל והולך מספר הבנינים הנאים והמרוחים המיעדים לשמש כמוסדות החנוך , משתפרים ספרי הלמוד , מתרבות המעבדות ומשתכללים אמצעי ההמחשה , מצעות דרכי הוראה וחנוך חדשות וגובר הטפול הן בילדים קשי חנוך והן במחוננים . כמו כן מתרבה מאוד הנחלת השכלה , ובעקר קריאה וכתיבה , למבגרים . ברב המדינות קים חק למוד חובה המבטיח למוד חנם לבני גילים מסימים , בדרך כלל בני חמש עד שש - עשרה , והקובע אף ענשים להורים שילדיהם אינם מבקרים בבית - ספר ללא סבה מצדקת . יש מדינות שבהן נתן חנוך תיכון מלא חנם ולעתים אף במוסדות ההשכלה הגבוהה . כיום הכל מסכימים שהאחריות לחנוך על כל סוגיו ושלביו מוטלת על שלטונות המדינה . לרב שתפים לה גם השלטון המקומי ( עיריות , מועצות מקומיות ואזוריות ) . במדינות רבות קימים גם מוסדות חנוך פרטיים או של ארגונים דתיים וצבוריים למיניהם , אולם הפקוח עליהם מפקד בעקרו על מוסדות המדינה . החנוך באסלאם מאז ראשיתו , מלפני יותר מ - 1,300 שנה , כון החנוך האסלאמי להקנות לילדי המסלמים את עקרי האמונה הדתית ואת מצוות הדת . למודי הדת מתרכזים בקראן - הספר הקדוש למסלמים , במסרת שבעל - פה ובלמודי לשון הדרושים להתעמקות בקראן ולפרשנותו . גם תורת ההגיון ולמודי הטבע נועדו לסיע ללמודי הדת . אמניות ( מלאכת כפים ) וחקלאות , שנחשבו לנחותות , למדו בעקר בני העניים . עד המאה ה - 19 היה החנוך ברב הארצות המסלמיות כמעט זהה , והילדים לא חיבו ללמד בבית - ספר . לפעמים תרמו שליטים ואנשים עשירים למוסדות חנוך , אולם ההורים הם ששלמו את שכר המורה בכסף או במצרכים . ההוראה נעשתה על ידי הכתבה ושנון בעל - פה . משלהי המאה ה - 19 , ובמיחד במאה ה - 20 , חלו שנויים בהשפעת החנוך המערבי , הן בתכנית הלמודים ( הוספת למודי חל ) והן בדרכי ההוראה , וברב המדינות המסלמיות מוסדות החנוך כפופים למרות השלטונות . בארצות מסלמיות רבות מבסס החנוך על ה " כתאב", הוא בית - הספר היסודי . החנוך התיכוני בארצות מסלמיות אחדות אינו מקיף את כל בני הנער . עם זאת בארצות רבות קימים בתי - ספר תיכוניים לבנים ולבנות . מוסדות חיוניים להשכלה גבוהה קימים אף הם בארצות רבות , ובצדם מוסדות אסלאמיים כמו אוניברסיטת אלאזהר בקהיר , המכשירים שופטים ומורים ומחזקים את יסודות חיי הדת . החנוך ביהדות בעת העתיקה ובימי הבינים הידיעות על החנוך בתקופת המקרא מועטות מאוד , אולם נכר שהיתה פעילות ענפה בתחום זה שכן בספרים משלי , איוב וקהלת יש שפע של עצות חנוכיות . הדגש העקרי בחנוך היה בלמוד התורה והמצוות . התפקיד החנוכי הוטל על ההורים - " שמע בני מוסר אביך ואל תטש תורת אמך " ( משלי א ח ) , ובעקר על האב שהיה מצוה על הוראת בניו . כדי שיוכל למלא כראוי את תפקידו זה מיעצים לאב להזדקק לענשי גוף : " חושך שבטו שונא בנו". בזכות אוניברסיטת סורבון בפריס נוסדה בשנת 1257 ונועדה ללימודי תיאולוגיה ( דת ) גבוהים . עם הזמן גדלה השפעתה , ובכל רחבי העולם הנוצרי ביקשו את עצת מוריה בענייני דת ומדינה כאחת .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|