מתוך:  > אביב חדש 7 > חלום

עמוד:35

עלילת חלול לחם הקדש , שהמיטה אסון גדול ביותר על ראשם של היהודים , היתה זו משנת 1298 בעיר הפרנקונית רטינגן . היהודים האשמו כי גנבו את לחם הקדש , פוררו אותו וכסו אותו בטיח . אציל אחד , רינדפליש שמו , הכריז כי האלוהים בחר בו לנקם ביהודים ובראש המון פרוע עבר ברחבי גרמניה ואוסטריה , כשבכל מקום נוספים אליו עוד ועוד אנשים . במשך ששה חדשים נמחו מעל פני האדמה כמאה וארבעים קהלות יהודיות , מהן גדולות מאוד . הפורעים הרגו , ידדו , שרפו ואנסו . יותר מ - 100,000 יהודים נהרגו בידיהם , מספר מחריד בהשואה לגדל האכלוסיה באותה תקופה . השלטונות כמעט לא נקפו אצבע לעצר בעד הפורעים , אולם לבסוף עמדו על הסכנה הצפויה להם עצמם , אם יניחו לרינדפליש להמשיך ולהשתולל ולכן הוציאו אותו להורג . יגדו הנוצרי נצרות עלילת דם חלום מארעות , תמונות , מצבים ומעמדים שאדם רואה בשנתו . החלום נוטל את חמריו ממקרים שקרו בעבר , אך בדרך כלל מבטא משאלה או חרדה מפני הבאות . מאז ומתמיד עורר החלים ענין , תמיהה ואפלו פחד , ובני האדם נטו ליחס לו משמעות ולתהות על פשרי . חלומות לילה בני האדם חולמים בדרך כלל מדי לילה , ולדעת החוקרים , יש גם בעלי - חיים החולמים חלומות . במהלך השנה מתרחשים שנויים בפעילותה של קלפת המח , הגורמים כנראה לחלימה . פעילות זו של קלפת המח יש בה כדי להסביר את הופעת החלום עצמו אך לא את תכנו המיחד , שמקורו בנפש האדם החולם . החלום מופיע מיד לאחר שהאדם נרדם ולפני התעוררותו , כאשר עצמת השנה נחלשת . במשך לילה אחד יכולים להתרחש 4 - 6 פרקי חלום , בהתאם לעצמת השנה . שנה עמקה עוברת ללא חלום . חושבים שהחלום הוא סימן לכך שהחולם לא הגיע לשלות נפש גמורה בשעת השנה . החלום מעבד את הגרויים הבאים מבחוץ ומבפנים ועל ידי כך שומר על השנה . לדגמה , אדם ישן שומע צלצול של שעון מעורר , ובעקבותיו החלום רוקם ספור דמיוני המבטל את הדרישה להתעורר ומאפשר לישן להמשיך בשנתו . החלום נמשך בדרך כלל זמן קצר ביותר ולעתים קרובות אין האדם זוכר את מה שחלם . אולם החלום יכול להשרות עליו , אף במשך כל היום הבא , את מצב הרוח שבו היה נתון בחלום . על מה חולמים ? החלום משלב בתוכו ארועים שקרו בעבר הקרוב והרחוק וכן שאיפות , רצונות , משאלות או חששות לגבי מצבים בעתיד . במהלך החלום יכולים להתמזג תופעות או מקומות רחוקים או אף בדויים , ואין נשמרת בו אחידות המקום והזמן כמו במציאות . גם הקשר בין הרעיונות או המעשים אינו הגיוני תמיד , אבל האדם הער מנסה להבין את המשמעות הגלויה או הסמויה שלו . לכל חלום יש תכנים משלו , אבל לפעמים תכן מסים שב ומופיע בחלומות שונים . למשל , אדם חולה או נתון במצב קשה ירבה בחלומות הקשורים למצבו . חלומותיו של אדם רעב , עיף או סובל מקר עשויים לשוב ולהכיל רגשות אלה . הדמיות או המצבים המופיעים בחלום הם , בדרך כלל , אלה שהחולם נפגש עמהם ביום שלפניו . אולם נראה שגם הרגשות משפיעים על טיב החלומות שאדם חולם . הצרך או הרצון לזכות במשהו עשוי למצא את בטויו בחלום . גם רגשות קשים כמו בהלה גדולה מכלב מפחיד , יתכן שישובו ויפקדו את האדם בחלומו . חושבים כי רגשות של אשר או אכזבה המופיעים בחלום , היו טמונים בנפשו של החולם לפני כן והחלום רק נותן להם מיצא ופרקן . החלימה מלוה בדרך כלל בחויה רגושית ובמתח נפשי עד כדי התעוררות פחדים , חרדה וסיוטים . אדם עשוי לקום משנתו ולומר בהשפעת חלום שאין ביכלתו לקבל כל החלטה ברגע זה . ילדים קטנים חולמים לרב חלומות נעימים , אך החל בשנת חייהם השניה מטרידים אותם לפעמים חלומות נעימים פחית ואפלו בעותי לילה . החלום הרע מעיר את הילדים הקטנים בבכי , והם טוענים שראו מכשפה או חיה רעה . עלילת חילול " לחם הקודש " היתה נפוצה בעיקר בגרמניה , בתמונה - חיתוך עץ נוצרי משנת 1492 , המתאר את חילול לחם הקודש , כביכול , בידי יהודים ,

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר