עמוד:146

כגון : עיט , נמר וכריש ; וטפילים החיים בגופם של בעלי - חיים אחרים ונזונים מרקמותיהם או ממזונם , כגון : שרשור , כרץ ופלסמודיון הקדחת . המפרקים הם חידקים שונים ובעקר חידקי רקבון . אלה נזונים מהפרשות בעלי - החיים ומפגריהם של בעלי - חיים וצמחים . בדרך תזונתם הם מפרקים את החמרים האורגניים שבמזונם לחמרים לא - אורגניים פשוטים . חמרים אלה מגיעים אל הצמחים היצרנים ומאפשרים את התפתחותם ואת המשך קיומה של שרשרת המזון . בכל מערכת אקולוגית מצויות שרשרות מזון שונות המצטלבות זו בזו ויוצרות יחד את מארג המזון של אותה מערכת . בעולם אנו מוצאים כמה אקוסיסטמות ( מערכות אקולוגיות ) גדולות : הים , המדבר , היער , הסונה , אגמי מים מתוקים , בצות ועוד . לכל אחת מהן יש בעלי - חיים וצמחים המיחדים לה ומתאמים לחיים בה , ומארג מזון טיפוסי השונה במרכיביו ממארגי מזון במערכות אקולוגיות אחרות . החי והאדם מאז ומעולם היו יחסי גומלין בין האדם ושאר בעלי - החיים . אבותינו הקדומים , הקופים דמויי האדם , וכמוהם האדם הקדמון , התקימו מלקט ומציד . בעלי - חיים שונים ומגונים שמשו להם כמקור מזון חשוב . עם הזמן התפתח האדם הקדמון ולמד ליצר כלים וביניהם כלי נשק ששמשו אותו לציד . וכך הוא צד חיות גדולות שספקו לו מזון בשפע . בתרביות אחדות נותר האדם עד ימינו בשלב זה של לקטים וצידים , אולם רב בני האדם המשיכו להתפתח והחלו לעסק בחקלאות , וכך זנחו את הציד . עם זאת נשאר אצל בני האדם יחס מיחד לחיות הציד ובעקר לחיות הגדולות . יחס זה היה לעתים יחס מגי , כלומר , בני האדם נטו ליחס לחיות תכונות לא מציאותיות ואף קדשו כמה מהן . במערות האדם הקדמון נמצאו ציורים של חיות שכמה מהן היו מקדשות ( טוטם ) או אסורות בציד ( טבו ) . גם בתרביות מאחרות יותר אפשר למצא אמונות שונות ומשנות על בעלי - חיים אגדתיים המחוננים בכח מגי שמעל לטבע . גם בימינו ממשיכים בני אדם רבים לפחד מפני החיות וליחס להן תכונות מפחידות מדמות . כך ביחסם של כמעט כל בני האדם , בכל התרביות , לנחשים . הרב פוחדים מהם ושונאים אותם . וזאת למרות שרב הנחשים אינם מסגלים לפגע באדם לרעה ( רק חלק קטן מן הנחשים הם ארסיים ) ואף מועילים למשקו בטרפם מזיקים שונים . כזה הוא גם היחס לדבים ולזאבים באירופה , למרות שחיות אלה אינן תוקפות בני אדם אלא לעתים רחוקות ביותר , כשהן מגנות על גוריהן או כשהן מפרשות את התנהגות האדם כתוקפנות כלפיהן . יש הפוחדים מן הצבוע המפספס ומוכנים להשבע שהוא מהפנט בני אדם , מושך אותם למאורתו ושם הוא אוכל אותם לתאבון . וזאת בנגוד לתצפיות המדעיות המוכיחות כי הצבוע המפספס אוכל בעקר פגרים ולעולם אינו תוקף בני אדם ( שלא כקרובו האפריקני , הצבוע הנקד , שהוא טורף עז המסגל בהחלט לטרף בני אדם ) . ומי לא שמע על הזקית הפוערת פיה ונושפת אויר לצרך התגוננות והפחדה ? רבים מוכנים להשבע שהזקית " מקללת " את המחזיק בה , וסופו רע ומר . לאמתו של דבר , רב האמונות האלה הן אמונות תפלות , וכל הבקי בארחות חייהם של בעלי - החיים יודע שאין להן כל אחיזה במציאות . - י - ביות בעלי - חיים לפני אלפי שנים החל האדם לבית לו לצרכיו בעלי - חיים שונים . החיה שביתה בראשונה היתה הכלב . הכלב בית מן הזאב לפני כ - 12 אלף שנים ומאז הוא בן לויתו הנאמן של האדם בעקבות הכלב ביתו בעלי - חיים נוספים : העז והפרה , הסוס והחמור , התרנגלת והיונה . הם מספקים לאדם בשר וחלב ומשמשים ככח עבודה זול . במהלך הביות פתח האדם , באמצעים של בררה מלאכותית , גזעים שונים של בעלי - חיים . כבשים עשירות צמר , פרות הנותנות תנובת חלב גבוהה . כן השיג האדם , על - ידי אלוף ובררה , כלבי שמירה וציד , סוסי רכיבה מהירים ומשבחים , ופרדים לנשיאת משא . בשנים האחרונות נפוץ גם המנהג של גדול חיות מחמד וחיות שעשוע : כלבים קטנים , חתולים סיאמיים , דגי דג דמוי עטלף שוחה בעיניים פקוחות ואורבות לטרף . בעלי - חיים בשלל צורות וצבעים גודשים את הימים והאוקיינוסים בעולמנו , רבים מהם הם אבותיהם של בעלי - החיים , שהתפתחו במהלך האילוציה ועלו לחיות על היבשה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר