עמוד:157

גלילי וקופרניקוס . בתקופה זו גם החלו בני אירופה לצאת למסעות מעבר לים ולגלות יבשות וארצות חדשות . היהודים בתקופת הרנסנס תקופת הרנסנס היתה תור הזהב של ההשכלה והאמנות של יהודי איטליה . היו בהם מהנדסים , יועצי ממשלה ופרופסורים באוניברסיטאות . רב הספרים העבריים שהופיעו במאה ה - 16 נדפסו כאן . היהודים האיטלקים עסקו בתקופה זו גם בזמרה הדתית והחלונית ובאמנות הדרמה . יחד עם תחית התרבות הקלסית התחזק בקרב המשכילים והמלמדים יחס הסובלנות כלפי היהודים . מצבם הטוב יחסית של יהודי איטליה גרם ליהודים לבקש מפלט בארץ זו . רוח הרנסנס השפיעה על היצירה היהודית וזו מצדה השפיעה על היצירה האיטלקית הכללית . בנימין מפיסרו חבר בפירנצה " חבור על אמנות הרקוד " . קמו מלחינים יהודים כמו יוסף היהודי , יעקב מסנסקונדו , אליהו וניני ושלמה די רוסי . יהודה סומו כתב באיטלקית שיחות על הדרמה והמשחק והוא גם שחבר את המחזה העברי הראשון : " צחות בדיחותא דקדושין " . הרופא רפאל מירמי כתב ספר מקורי באיטלקית על שבירת קרני האור . אליהו דלמדיגו תרגם מערבית ללטינית את פרושו של אבן רשד לספרו של אפלטון " המדינה " . החשוב בין הפילוסופים הנאו - אפלטוניים ( נאו פרושו חדש ) של התקופה הוא יהודה אברבנאל , שחבר את ה " וכוח על האהבה " . כן נתנה דחיפה ליצירה מחדשת בבלשנות העברית . בדקדוק הצטין רבי אליהו בחור . רבי עזריה מן האדמים פרסם את המחקר המדעי הראשון בחקר ההיסטוריה של עם ישראל : " מאור עינים " , והרופא משה די ריאטי חבר את הספר " מקדש מעט " ( סכום כללי של המדע והפילוסופיה ושל היהדות וספרותה ) . אדרינלות הומניזם ימי הבינים פסול פרספקטיבה ציור רפורמציה ראו ערכים נפרדים למרבית האישים הנזכרים בערך זה . רנ"ק ( רבי נחמן קרוכמל ) הוגה - דעות יהודי , שהדגיש בתורתו את מקומה המרכזי וחשיבותה של הרוחניות בחיי העמים בכלל ובתולדות עם ישראל בפרט . חי בשנים 1785 - 1840 . רבי נחמן קרוכמל נולד בגליציה ובה חי כל ימיו . הוא למד ב " חדר " ובישיבה , אך לצד השכלתו הדתית רכש ידע כללי ונפתח לרעיונות ה " השכלה " . בעקר התענין בתחומי הפילוסופיה וההיסטוריה . בשיחות שנהל עם תלמידיו הרצה רנ"ק את דעותיו ואת תפיסתו המיחדת על " העקרון הרוחני " המנחה כל עם ועם . רנ"ק חשב שלא הגורם החמרי , כלומר הכלכלה והחברה , הם המשפיעים על דרך חייהם של בני האדם כיחידים וכעם , אלא הרוח . העם היהודי , לדעתו , שונה מעמים אחרים בעצמה הרוחנית שלו . רוחניות זו באה לידי בטוי בשמירת חקי התורה ומצוותיה . ללא הדת היהודית היה עם ישראל ככל העמים . " עבודת הרוח " , כפי שכנה זאת רנ"ק , של העם עצבה את גורלו והשפיעה על מהלך חייו . רנ"ק אף טען , כי בשל יחודו הרוחני מוטל על עם ישראל תפקיד מיחד בעולם . אחד הפילוסופים שבכתביו התעמק היה פרידריך הגל . דעותיו של רנ"ק השפיעו על ההיסטוריונים והחוקרים , חברי " חכמת ישראל " , ועל אחד העם שפתח על סמך תורתו את רעיון המרכז הרוחני שיש להקים בארץ - ישראל . ספרו היחיד של רנ"ק , " מורה נבוכי הזמן " , נכתב בערב ימיו . הוא לא זכה להשלימו , ועל פי צואתו ערך אותו ההיסטוריון יום - טוב ליפמן צונץ . הספר יצא לאור ב - 185 ו . אחד - העם הגל , פרידריך השכה חכמת ישראל ישראל , עם רסין , ז'ן גדול כותבי הטרגדיות הקלסיות של צרפת . נחשב לאבי המחזה הפסיכולוגי . רסין היה בין הראשונים שנבחרו ל " אקדמיה הצרפתית " , שהקים המלך לואי ה - 14 כדי לחזק ולהאדיר את תרבות צרפת . חי בשנים 1639 - 1699 . ז'ן רסין קבל בילדותו חנוך נוצרי קפדני , ונשאר נאמן לערכי הדת כל ימיו . במנזר שבו למד מגיל שש - עשרה קרא ספרי דת ופילוסופיה והתודע אל התרבות היונית העתיקה , שנחשבה בזמנו לפאר היצירה האנושית . משני מקורות איור מהמאה ה - 17 למחזה - אסתר'מאת ז'ן רסין , הנסוב על דמותה וקורותיה של אסתר המלכה היהודית . רסין שאב את הנושאים למחזותיו מההיסטוריה , מהמיתולוגיה היוונית וגם מהתנ"ך . בין היהודים שחיו באיטליה בתקופת הרנסנס היו סופרים , מדענים ואומנים . בתמונה - טבעת נישואים מאיטליה מהמאה ה - 16 .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר