מתוך:  > אביב חדש 16 > רודוס

עמוד:94

עד אמצע האלף השני לפני הספירה . עם נפילתה של זו היתה רודוס לממלכה חזקה . היונים הדוריים השתלטו על רודוס בשנת ך 000 לפני הספירה בקרוב והקימו באי מושבות ותחנות מסחר . רודוס שגשגה ושמרה על עצמאותה , בנצלה את המלחמות שבין ערי יון ובין פרס . סמוך לשנת 300 לפני הספירה הקימו אנשי רודוס לכבוד אל השמש היוני הליוס את ה " קולוסוס " - פסל ענקי שגבהו 32 מטרים . בזמנו נחשב כסל זה לאחד משבעת פלאי עולם . הוא קרס תחתיו ברעש אדמה שפקד את העיר בשנת 225 ( או אולי 227 ) לפני הספירה . לאחר נפילת האימפריה הרומית המערבית נשלטה רודוס בידי הביזנטים . בימי מסעי הצלב שמש האי תחנה חשובה לצלבנים בדרכם לארץ הקדש . ב - ך 309 הוא היה למקום מושבם של האבירים ההוספיטלרים , שהפכוהו למבצר אדיר מוגן בצי חזק ופתחו את מסחרו . ב - ך 522 נכבש האי על ידי הטורקים העות'מאנים . בשנת 1912 עבר לידי האיטלקים . ב - 1947 , בעקבות מלחמת העולם השניה , נמסר לשלטון יון . בראשית 1949 , עם תם מלחמת העצמאות של ישראל , נחתמו ברודוס הסכמי שביתת הנשק בין ישראל למצרים ולירדן . ביזנטיון יון יון העתיקה ים התיכון מלחמת העולם השניה מסעי הצלב פניקיה , פניקים פרס ומדי רופא העתיקה רודן , אוגיסט פסל צרפתי חדשן , עז בטוי ורב יכלת . יצר פסלים מאבן ומברונזה בסגנון המדגיש יותר את התכן והנפש מאשר את הצורה . הציג לראשונה קטע גוף כפסל שלם . חי בשנים 1840 - 1917 . אוגיסט רודן נולד בפריס . בנערותו הוא עבד כשוליה בבתי - מלאכה לחרסינה . את אמנותו למד רודן בעקר במוזאונים , שבהם עקב בדקדקנות אחר עבודותיהם של האמנים הדגולים , ובראשם מיכלאנג'לו . פעמים אחדות הוא נסה להתקבל לבית - הספר הגבוה לאמניות בפריס אך נדחה שוב ושוב . במשך עשרים שנה , עד שהתפרסם כפסל , עסק רודן לפרנסתו בקשוט בתים בגלופי עץ . כסליו הנועזים לא התקבלו על ידי הממסד האמנותי בזמנו . בשנים 1871 - 1877 חי רודן בבריסל שבבלגיה . ב - 1900 הוא הציג את יצירותיו בתערוכה בין - לאמית שנערכה בפריס וזכה לראשונה להצלחה רבה . ב - 1904 הוא נבחר לנשיא האגדה העולמית של הצירים והפסלים . אוגיסט רודן יצר צורה חדשה בפסול - הפרגמנט ( קטע ) - למשל , זוג ידים בלבד - המצג כיצירה שלמה ומגמרת . לעתים הוא הביא לידי גמור רק קטע אחד מפסל , בעוד חלקיו האחרים נשארו גלמיים . אחדים מפסליו היו כה דומים לדמיות חיות , עד שהיו שסברו שהוא יצק אותם הישר על הגוף החי . בעבודותיו הגדולות יש מזוג מיחד במינו בין המגמות הראליסטית ( המציאותית ) והסימבוליסטית ( הסמלית ) באמנות , שרוחו בסוף המאה ה - 19 . בין יצירותיו הידועות : " האדם החושב " - שאת התנוחה שלו , אדם יושב כשראשו נתמך בידו - נטל מאמן הרנסנס מיכלאנג'לו , " הנשיקה " - פסל מעדן ובעל תנועה זורמת של זוג בעת נשיקה " ואזרחי קלה " . עשרים שנה הקדיש רודן ליצירתו גדולת הממדים " שערי הגיהנום " , שלא השלמה עד מותו . הוא פסל גם פרוטומות ( פסל הראש עד החזה ) של בלזק ושל אישים אחרים . שיטת הגמור המיחדת שפתח בפסליו - בשיש ובברונזה - שותה להם ברק מיחד ומראית - עין של חיים פנימיים . רבות מיצירותיו של רודן מצגות במוזאון רודן בפריס , והעתקים שלהן - במוזאונים ברחבי העולם . מיכלאנג'לו בואונרוטי פסול מימין : בפסלו של רודן . אזרחי קלה . , מהשנים 1884 - 1886 ) מופיעות דמויות של אזרחי העיר , שמסרו את עצמם כבני ערובה לידיו של אדוארד השלישי מלך אנגליה כדי להציל את עירם . הדמויות מבטאות תקווה וייאוש . משמאל : הפסל הצרפתי הדגול א ( גיסט רודן הצליח לבטא את פנימיותה של הדמות שפיסל מבלן לפגוע בחזותה הטבעית . דוגמה לכך היא פסלו המפורסם . האדם החושב " ( מ - 1880 ) , שבז נראה אדם השקוע במחשבות עמוקת .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר