מתוך:  > אביב חדש 16 > ראליזם

עמוד:68

מפרש שלהם . זוית הראיה האישית של היוצר , דעותיו , דמיונו ורגשותיו לא נחשבו כמו האמת כפי שהיא נגלית למתבונן במציאות . בתקופות מסימות נחשב הראליזם לאמנות נעלה , שיש לשאף אליה . ביון העתיקה התפארו האמנים ביכלתם להציג את המציאות כפי שהיא . מספרים על ציר יוני קדמון שציר אשכול ענבים בדיוק רב כל כך , שהצפורים טעו ובקשו לאכל ממנו . אולם היו תקופות בהיסטוריה כמו ימי הבינים והעת החדשה , שבהן שאפו היוצרים לתאר אמת פנימית ולאו דוקא אמת חיצונית . בימי הבינים תפסו הדת וחיי הרוח מקום נכבד , והם התבטאו בספרות ובדרמה בנטיה לסמלים , למשלים , להתבוננות פנימה לנפש האדם , ולדמיון . כזה היה , למשל , המחזה הדתי הידוע " כל - אדם " , שבו יצג אדם אחד , על יצריו דמיונו ומאוייו , את האדם באשר הוא . גם באמניות הפלסטיות , הציור והפסול , העדיפו בני ימי הבינים את הסמלי על הראליסטי . הם לא הקפידו על חקי הפרספקטיבה ועל הצבעוניות האמתית של הדברים , ויצרו בכך אמנות שהראליזם בה אינו מרכזי . בתקופת הרנסנס שבו הסופרים והאמנים לדגם הקלסי , ונסו לחקות את יצירות המופת של יון ורומא העתיקות . הראליזם שלט אז בכפה , וצירים ופסלים דגולים כמו רפאל , לאונרדו דה וינצ'י ומיכלאנג'לו שקדו לתאר ביצירותיהם במדיק דמיות , חפצים ונופים בנאמנות רבה לטבע . הראליזם בעת החדשה במאות ה - 19 וה - 20 בלט הסגנון הראליסטי בעקר בתחום הספרות . הרומן - הסוג הספרותי החדש , שהתבסס ונפוץ במאה ה - 19 - התאים ביותר לתאור רחב ומדיק של המציאות . ההקף הגדול של הרומן אפשר לסופרים כמו בלזק הצרפתי , דיקנס האנגלי וטולסטוי הרוסי , לתאר בפרטי פרטים מראות טבע , מצבים , שיחות ודמיות בני מעמדות שונים , שיצרו יחד תמונת חיים מדיקת ומוחשית . בארצות הקומוניסטיות גיס הראליזם לפאר ולרומם את המהפכה הקומוניסטית . הדרך הלא - ראליסטית בספרות ובאמנות הצגה במקומות אלה כדרך בלתי נכונה , המשקפת את רוחו המנונת ושחיתותו של האדם המערבי . אולם למעשה היה זה ראליזם נלעג ביותר , כי השלטונות לא התירו לתאר את המציאות האמתית . האסורים וההגבלות שהטיל המשטר הקומוניסטי דרבנו יוצרים למצא דרכים חלופיות , בעקר הסטירה , הפרודיה המשל והאלגוריה , שעקפו את הקו הרשמי ובטאו את האמת שלהם בדרכים לא ראליסטיות . מהפכה בגישה הראליסטית ארעה באמנות הציור עם המצאת המצלמה . המצלמה משכפלת את המציאות בדיוק מרבי , ולכן הנסיון לחקות אותה בציור ובפסול הפך מיתר . מאז מנסים האמנים למצא דרכים חדשות שיבטאו את דרך ההסתכלות המיחדת להם . כך עשו הצירים האימפרסיוניסטים , שפרקו את הצבע והקו הממשיים על פי ההתרשמות שלהם מהטבע , כך עשו האקספרסיוניסטים , שבקשו לבטא את הרגשות והמחשבות שלהם תוך כדי עוות הצורות הטבעיות , וכך עשו הסימבוליסטים והסוראליסטים , ששקדו על בטול הראליזם ושאפו לבטא את נפש האדם באמצעות הסמל , הדמיון והחלום . המצלמה הביאה לעולם את " האמנות השביעית " , הקולנוע , שכבשה את ההמונים והפכה לאמנות המבטאת בצורה המצלחת ביותר את החברה המודרנית . בצעדיו הראשונים של הקולנוע , וגם בתקופות שהמציאות בהן היתה קשה וכואבת , כמו אחרי שתי מלחמות העולם העקבות מדם , היה הראליזם הסגנון השולט . כמו בספרות , גם בקולנוע הגיע הראליזם לקיצוניות בסגנון הנקרא נטורליזם . הנאו - ראליזם נאו - ראליזם הוא ראליזם חדש - סגנון שיצרו בו אמנים בשנות ה - 60 וה - 70 של המאה ה - 20 . חזרה זו לשקוף נאמן של המציאות באה בתגובה לאמנות המפשטת הקשה להבנה , המובאת מזוית ראיה אישית ביותר . האמנים הנאו - ראליסטיים דבקו במציאות בצורה קיצונית , ותארו אותה בדיוק רב כל כך עד שציור נראה כתצלום . גישה זו באה לבטא מחאה וכונותיה היו שונות מאלה של אמני הראליזם הישן . אימפרסיוניזם אמנות מפשטת אקספרסיוניזם דרמה נושל סוראליזם סטירה ספרות פסול פרודיה פרספקטיבה ציור קולנוע רומן שירה ראו גם ערכים נפרדים ליוצרים הנזכרים בערך זה . ראם יונק גדול ממשפחת הפריים . כיום מקבל לזהות את הראם עם החיה ששמה המדעי אוריקס והיא אנטילופה גדולה ממשפחת הפריים . כשאר בני משפחתו , גם הראם הוא בעל שתי פרסות מפתחות בכל רגל - מפריס פרסה ושוסע שסע - ומעלה גרה , ולכן נחשב חיה טהורה וכשרה בתורת ישראל . שלושה מיני ראמים מצויים כיום בעולם : ראם הצבי , הגדול והחזק בראמים החי בעדרים גדולים במזרח אפריקה ציורו של האמן האיטלקי גוטוסו , משנת 1948 , ממחיש את השינויים שחלו בסגנון הריאליסטי בגלגולו אל הניאוריאליום : לא העתקה מדויקת של המציאות אלא הצגתה בפרשנות אישית של הצייר .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר