עמוד:134

באותו הזמן , שכלי טיס הכבד מן האויר לא יצליח לעולם להמריא . האחים ריט האמינו במכויו של כלי טיס , ובשנים 1901 - 1902 בצעו כמה טיסות בדאונים שבנו לפי המצאתם . הנסיון שרכשו בטיסות אלה סיע להם לבנות מטוס בעל מנוע שהונע באמצעות מדחף . טיסת הבכורה של המטוס הזה התקימה בעירה קיטי הוק , שבמדינת קרולינה הצפונית , בסוף שנת 1903 . אורויל ריט הטיס את המטוס , שהצליח לשהות 12 שניות באויר ולהגיע למרחק של מטרים ספורים . בטיסה זו הצליחו האחים ריט להוכיח שכלי טיס הכבד מן האויר - כלומר , מטוס - הוא אפשרי . בתחלה לא עוררה הצלחתם של האחים ריט התענינות גדולה , אולם בשנים הבאות הם פתחו ושכללו את המטוסים שלהם , והחלו לעורר התענינות בארצות - הברית ובאירופה . בסיוע ממשלת ארצות - הברית הם הקימו חברה ליצור מטוסים , שוילבור עמד בראשה . וילבור ריט נפטר ממחלת הטיפוס בשנת 1912 , ואחיו אורויל המשיך להנהיג את החברה עוד שלוש שנים , עד שמכר את חלקו בה והפך ליועץ לעניני הנדסה . אורויל ריט מת בשנת 1948 . המצאות מטוס ריט , פרנק לויד אדריכל אמריקני , חלוץ האדריכלות המודרנית . תמך ברעיון כי תכנית הבנין צריכה להתאים עצמה לסביבה הטבעית . חי בשנים 1869 - ר 959 . פרנק לויד ריט נולד במדינת ויסקונסין שבארצות - הברית . הוא למד הנדסת בנין ועבד אצל אדריכלים נודעים בשיקגו . לאחר שפתח משרד משלו , המעיט לויד ריט להשתמש בחמרים המקבלים באותה עת ועצב בנינים מחמרים שלא היה מקבל להשתמש בהם לבנין , כגון זכוכית ובטון שנראו כמרחפים באויר , אך ענו היטב על הדרישות המעשיות השמושיות של דיריהם . הוא התפרסם בבתי המגורים שעצב בצורות אפקיות , נמוכות ורחבות , המתמזגים בסביבתם . לקוחותיו האמידים תמכו ברעיונותיו המודרניים . ריט היה הראשון שהשתמש בבטון מזין בבתי מגורים ובטל קירות פנימיים כדי להשיג " חלל פתוח " , המאפשר לדיריו מגון פעיליות . הוא בנה את הבנינים סביב מרכז , שממנו התפתחו חללים ריקים לכל עבר . מן הבנינים החשובים שעצב : " מים נופלים " - בנין שבנה מעל מפל מים בפנסילוניה , ובית הכנסת " בית שלום " באלקינז פרק . לפני מותו נשלמה הקמתו של " מוזאון גוגנהים " בניו - יורק . זהו בנין בצורת גליל , המאפשר למבקרים בו לראות את המצגים ברצף , מבלי שהמדרגות יפריעו . יצירות האמנות המצגות במוזאון מוארות מן התקרה השקופה למחצה . אישיותו של פרנק לויד ריט , שמשה לסופרת האמריקנית אין רנד כאב טיפוס לעצוב הדמות הראשית ברומן הנודע שלה " כמעין המתגבר " . אדריכלות רילקה , רינר מריה משורר גרמני , הנחשב לגדול המשוררים בשפה הגרמנית בתקופה המודרנית . בשיריו העצובים והמתנגנים , הכתובים בסגנון הרומנטיזם הגרמני , תוהה רילקה על חידת חייו של האדם ועל המסתורין שביקום . חי בשנים 1875 - 1926 . רינר מריה רילקה נולד בפרג שבצ'כיה . הוא למד ספרות והיסטוריה של האמנות במינכן ובפריס , וערך מסעות ממשכים באירופה . נראה שנסה למצא בנדודים אלה מרפא לסבל ולבדידות שהיו מנת חלקו בילדותו ולאי השקט שהטריד אותו תמיד בבגרותו . מרחביה של רוסיה הקסימו אותו , ובה אף פגש בסופר לב טולסטוי שהשפיע עליו באמונתו בעל - טבעי . בעקבות שני המסעות שערך ברוסיה כתב רילקה את " ספר השעות " , שירים המבטאים את מחשבותיו של נזיר רוסי . זמן - מה ישב רילקה בפריס , שאליה הזמן כדי לכתב ספר על הפסל אוגיסט רודן . הפגישה עם הפסל ואמנותו , השונה כל כך מאמנות המלים , השפיעה ביותר על סגנון שירתו של רילקה . הוא החל לכתב שירים מסוג חדש , שבהם נסה לבטא את טבעם ומהותם של הדברים הנתפסים בחושים . שירים אלה נכתבו בהשפעת האמנות המוחשית והם שונים מהסגנון הלירי והאישי שבו כתב לפני כן . ביצירתו של רילקה גם נכרת השפעתו של המשורר הינריך הינה . בשבע שנותיו האחרונות חי רילקה בשויץ . אולם את הצלחתו הגדולה ביותר הוא נחל בצרפת ובה עברו עליו המאשרות שבשנות חייו . הוא מת בז'נוה מלוקמיה . רילקה גם כתב את " חיים ושירה " , " משא אהבתו ומיתתו של הקורנט כריסטוף רילקה " , " ספורים על האלוהים " , " ספר התמונות " , ספר על חיי הפסל רודן , " אעג , תדואינו " , העצב ופיזור הנפש ניכרים בקריקטורה לדמותו של המשורר הגרמני , ריינר מריה רילקה . ההתנדנדות בין היאוש לשמחה מתבטאת אף בשיריו . האדריכל האמריקני פרנק לויד רייט עיצב את הבתים כן שיתאימו לסביבתם ולצורכי המשתמשים בהם . הוא השתמש בחומרים חדישים , כמו בטון מזוין , והנהיג חידושים רבים בתחום אדריכלות הבנייה , ביניהם שימוש בוכזכית לקירות החיצוניים וביטול הקירות הפנימיים . בתמונה - בית שתכנן רייט בשנת 1939 , מש , לב בסביבתו הטבעית . מש

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר